Neophodno obezbijediti uredno dostavljanje finansijskih izvještaja
U dostavljanju obrazaca mjesečnih izvještaja najviše kasne Vrhovni sud, Centar za arheološka istraživanja, Uprava za mlade i sport, fondovi rada i za zdravstveno osiguranje, Savjet za privatizaciju, Skupština, Uprava za zaštitu konkurencije, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Agencija za zaštitu životne sredine i Prirodnjački muzej
Određeni broj korisnika budžeta na kraju drugog kvartala nije uredno dostavljao mjesečni izvještaj o isplaćenim ličnim primanjima i obračunatim i obustavljenim porezima i doprinosima, zbog čega je neophodno zahtjevati da to urade, preporučila je Državna revizorska institucija (DRI).
Prema podacima Poreske uprave (PU) u urednom dostavljanju obrazaca mjesečnih izvještaja najviše kasne Vrhovni sud, Centar za arheološka istraživanja, Uprava za mlade i sport, fondovi rada i za zdravstveno osiguranje, Savjet za privatizaciju, Skupština, Uprava za zaštitu konkurencije, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Agencija za zaštitu životne sredine i Prirodnjački muzej.
Tim institucijama je, kako se navodi u Informaciji o realizaciji Akcionog plana za implementaciju preporuka DRI na kraju drugog kvartala, preporučeno da preduzmu neophodne mjere kako bi se obezbijedilo uredno dostavljanje traženih obrazaca.
“Potrebno je od svih korisnika budžeta zahtijevati da uredno dostavljaju obrazac o mjesečnom izvještaju o isplaćenim ličnim primanjima, obračunatim i obustavljenim porezima i doprinosima iz i na ta primanja. Takođe neophodno je i da dostave obrazac o godišnjem izvještaju o obračunatim ličnim primanjima, obračunatim i uplaćenim porezima i doprinosima iz ličnih primanja za sve zaposlene”, navodi se u Informaciji koju je u četvrtak usvojila Vlada.
Pored navedenih budžetskih korisnika, najveće kašnjenje u dostavljanju obrazaca imaju prosvjetne ustanove, odnosno škole i predškolske ustanove, centri za socijalni rad i zdravstvene ustanove, pokazali su podaci PU.
Korisnici budžeta su, kako se navodi u Informaciji, kao razlog kašnjenja naveli način obračuna kriznog poreza, koji se obračunava po obavljenim uplatama mjesečnih primanja, i server preko kojeg se dostavlja obrazac, koji nije u mogućnosti da prihvati određene formate izvještaja.
PU je u izvještaju za prvi kvartal navela da je najveći broj budžetskih korisnika ove godine uredno i blagovremeno dostavljao obrasce, uz stručnu i tehničku pomoć tima za e-Prijavu.
“Shodno izmjenama i dopunama Uputstva o načinu obračunavanja i plaćanja poreza i doprinosa iz i na lična primanja po osnovu zaposlenja, objavljenim u službenom listu, obrazac godišnjeg izvještaja sa uputstvom za popunjavanje, je izbrisan, tako da preporuka DRI ne stoji”, navodi se u Informaciji.
DRI je preporučila da Vlada i Ministarstvo finansija u narednom periodu vode računa o fiskalnim ograničenjima utvrđenim godišnjim zakonima o budžetu.
“Ta preporuka je data povodom otplate obaveza po osnovu izvršnih sudskih presuda korisnika budžeta. Otplata tih obaveza obavljena je sa pozicije u okviru otplate duga za koju je Zakonom o budžetu omogućeno veće ostvarenje od planiranih iznosa”, objašnjeno je u Informaciji.
DRI smatra da bi Ministarstvo finansija trebalo da izradi pravilnik o evidenciji neizmirenih obaveza i njihovoj otplati i, u skladu sa tim, uspostavi centralizovanu evidenciju. Ta preporuka bi, kako je navedeno, trebalo da bude realizovana do kraja godine.
Revizori su preporučili i da Ministarstvo finansija sve kompenzacije evidentira u glavnoj knjizi trezora i sprovodi ih u skladu sa limitima potrošnje opredijeljenim godišnjim zakonima o budžetu.
“Preporučuje se Ministarstvu finansija da u saradnji sa PU donese pravilnik kojim će se utvrditi bliži uslovi i način povraćaja poreza na dodatu vrijednost (PDV) i definišu norme koje propisuju kada je i do kojeg iznosa neophodno obavljati inspekcijski nadzor nad povraćajem tog poreza, koji bi predstavljao osnovu za povraćaj više uplaćenih sredstava”, navodi se u Informaciji.
Ta preporuka bi, takođe, trebalo da bude realizovana do kraja godine.
DRI je preporučila i da se obezbijedi konzistentna informatička cjelina PU i Ministarstva finansija, koja bi omogućila da se za iznos preplate kod jednog dijela poreskih obaveza mogu razdužiti neplaćene obaveze po drugoj vrsti poreskih davanja.
“Preporučuje se Ministarstvu finansija da sagleda mogućnost storniranja obračunatih kamata na poreski dug, koji nije razdužen po osnovu preplaćenog poreza na osnovu opravdanih zahtjeva obveznika”, navodi se u Informaciji.
DRI je preporučila da se kod planiranja i izvršenja kapitalnog budžeta obezbijedi puna primjena Zakona o budžetu, kao i da se na teret kapitalnog ne obavljaju plaćanja koja pripadaju tekućem.
“Potrebno je prije donošenja Zakona o budžetu provjeriti realnost pretpostavki kod planiranja i kandidovanja konkretnih projekata. Treba obratiti pažnju na revizijom utvrđene nepravilnosti, koje se ponavljaju u dužem periodu, a pokazuju da jedan broj projekata nije realizovan zbog nedovoljno izučenih pretpostavki u sagledavanju urbanističko-tehničkih uslova, planske i revidovane projektne dokumentacije”, objašnjeno je u Informaciji.
DRI je preporučila i da ministarstva odbrane, vanjskih poslova i evropskih integracija, prosvjete, kulture, poljoprivrede i ruralnog razvoja i za informaciono društvo i telekomunikacije, Skupština, Sudski savjet, Direkcija za zaštitu tajnih podataka, Uprava za javne nabavke, Komisija za kontrolu postupka javnih nabavki, Službeni list, Regionalni centar za obuku ronilaca za podvodno razminiranje, pružanje pomoći, spašavanje i kontrolu na moru, Univerzitet, Zavod za školstvo, Prirodnjački i Narodni muzej, centri savremene umjetnosti i za konzervaciju i arheologiju, Agencija za zaštitu konkurencije, zavodi za hidrometeorologiju i seizmologiju i za zapošljavanje, fondovi za zdravstveno osiguranje i obeštećenje dostave Upravi za imovinu podatke o pokretnim i nepokretnim stvarima.
“Preporučuje se i da potrošačke jedinice vode posebnu evidenciju pokretnih i nepokretnih stvari u svom knjigovodstvu, u skladu sa Pravilnikom o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet države i razvrstavanju imovine po grupama i metodama za utvrđivanje amortizacije”, navodi se u Informaciji.
DRI smatra da je neophodno obezbijediti i dosljednu primjenu Zakona o imovini i Uredbe o načinu vođenja evidencije pokretnih i nepokretnih stvari i o popisu stvari u državnoj imovini, u dijelu koji se odnosi na obavezu unošenja podataka na propisane obrasce i njihovo dostavljanje Upravi za imovinu.
Neophodno je, kako su kazali, napraviti izvještaj o obavljenom popisu u skladu sa Pravilnikom o rokovima i vršenju popisa i usklađivanja knjigovodstvenog stanja sa stvarnim.
DRI je preporučila da Ministarstvo prosvjete i Vijeće za prekršaje preduzmu mjere neophodne za imenovanje službenika za javne nabavke za obrazovno-vaspitne ustanove i područne organe za prekršaje.
“Preporučuje se potrošačkim jedinicama da javne nabavke realizuju primjenom odgovarajućeg postupka u odnosu na prirodu i procijenjenu vrijednost predmeta javne nabavke, kao i da u skladu sa zakonom obezbijede da godišnji obim javnih nabavki realizovanih neposrednim sporazumom ne prelazi propisani limit”, navodi se u Informaciji.
Vlada je na sjednici, krajem februara, usvojila Akcioni plan za implementaciju preporuka DRI i donijela odluku o obrazovanju Koordinacionog tima za praćenje njegove realizacije.
Koordinacioni tim ima obavezu da kvartalno izvještava Vladu i Skupštinu o realizaciji Akcionog plana.
( Mina bussines )