Stav
Birački spisak u funkciji izborne krađe
Jako je bitno da opozicija prije nego što uđe u priču o izborima posveti posebnu pažnju pitanju biračkog spiska i formira stručne timove koji će se odmah početi time baviti. U protivnom, sve mogućnosti da se nova izborna krađa spriječi biće u domenu teorije
Sve dok opozicija u cjelosti ne ovlada biračkim spiskom, ostaje ogroman prostor za izborne manipulacije. Ali, koliko je opozicija umogućnosti da do kraja izvrši kontrolu biračkog spiska veliko je pitanje. Grupa analitičara iz Podgorice je ovih dana vršila analizu biračkog spiska i došla do podataka koji ne ostavljaju veliku nadu da će se stanje promijeniti.
Naime, po popisu iz marta 2011. godine broj punoljetnih građana u Crnoj Gori iznosio je 474.655. Od tog broja, 106.327 čine mladi od 18 do 30 godina, 288.991 čine građani starosne dobi od 30 do 65 godina, a 79.337 su stariji od 65 godina.
Na drugoj strani, u biračkom spisku iz marta 2011. godine bilo je upisano 506.212 građana, što je za 31.557 više od broja punoljetnih građana po popisu. Ako se ovom broju doda i broj punoljetnog stanovništva koji čine strani državljani koji borave u Crnoj Gori duže od godinu dana, to znači da je razlika u odnosu na popis punoljetnog stanovništva još veća, jer se podaci o ovim osobama do sada nijesu publikovali u javnosti.
Ako uporedimo ove cifre po opštinama, doći ćemo do podataka daje broj upisanih u birački spisak u odnosu na broj punoljetnih građana po popisu u Opštini Bijelo Polje veći 6.046 građana, Rožajama 5.928, Beranama 3.876, Plavu 3.669, Ulcinju 3.098, Cetinju 1.170 i tako dalje, dok je u Podgorici taj broj veći za 3.151. Dakle, ovi podaci nedvosmisleno govore da se radi o ciframa koje režim koristi za izborne krađe i koje predstavljaju njihovu zlatnu rezervu za štelovanje izbornih rezultata.
Ako ovome dodamo i već viđene manipulacije brisanja iz biračkog spiska nakon njegovog zaključenja osoba za koje se sa sigurnošću zna da su glasači opozicije, premještanja glasača sa jednog na drugo biračko mjesto, zadržavanje u biračkom spisku umrlih, glasanje jednog te istog lica na više biračkih mjesta, upisivanje u birački spisak fantom birača, izdavanje lažne dokumentacije, kupovinu ličnih karata, ucjene i pritiske na radnim mjestima i druge neregularnosti, onda su šanse da se izborne krađe spriječe svedene na minimum.
Zato je jako bitno da opozicija prije nego što uđe u priču o izborima ovom pitanju posveti posebnu pažnju i formira stručne timove koji će se odmah početi baviti biračkim spiskom. U protivnom sve mogućnosti da se nova izborna krađa spriječi biće u domenu teorije.
( Jovo Pejović )