"Proučavanje biologije sa jednim časom sedmično nedovoljno je, kontraproduktivno i opasno"

“Ko god je stekao osnovno obrazovanje, upalio televizor ili otvorio novine, morao je shvatiti da je biologija nauka XXI vijeka, i to ne zbog nekakve naučne ili društvene mode, već zbog gole nužde”, istakli su iz Udruženja

676 pregleda0 komentar(a)
Ilustracija, Foto: Shutterstock

Proučavanje biologije sa jednim časom sedmično u završnim razredima osnovne škole nedovoljno je, kontraproduktivno i opasno, ocijenili su iz Udruženja biologa Crne Gore.

Kako se navodi u saopštenju, zaštita životne sredine, održivi razvoj i turizam, koji su imperativ u svim granama ljudske djelatnosti, korijene nalaze u biologiji.

“Proučavanje biologije sa jednim časom sedmično u završnim razredima osnovne škole je nedovoljno, kontraproduktivno i opasno”, upozorili su iz Udruženja.

Oni su objasnili da su u forenzici ili sudstvu ključni dokazi posljedica proučavanja biologije.

“Ko god je stekao osnovno obrazovanje, upalio televizor ili otvorio novine, morao je shvatiti da je biologija nauka XXI vijeka, i to ne zbog nekakve naučne ili društvene mode, već zbog gole nužde”, istakli su iz Udruženja.

Oni su kazali da je biologija temelj medicine, kao i da farmacija, prehrambena industrija, tekstilna, industrija kozmetike zavise od biologije.

“Da budemo drastični, opstanak ljudske vrste, a možda i uopšte života na zemlji, zavisi od strogog poštovanja decenijama zanemarivanih bioloških pravila i istina”, upozorili su iz Udruženja.

Oni su dodali da se kroz obrazovni sistem, ubija, skraćuje biologija i tjera iz Programa.

Iz Udruženja su objasnili da Crna Gora na jako malom prostoru posjeduje izuzetnu raznovrsnost živog svijeta.

“To se naziva biodiverzitet, ali sumnjam da će osnovci stići da prihvate i taj sveprisutan termin, jer minoran broj časova posvećen ekologiji to ne garantuje”, kazali su iz Udruženja.

Kako se navodi u saopštenju, država koja sebe naziva „Prvom ekološkom državom na planeti“ mladim uskraćuje osnovna saznanja o ekologiji, životnoj sredini i njenoj zaštiti.

“Posljedica takvog pristupa će biti sve češći pomori ribe kakav se nedavno desio zbog bahatog, nesavjesnog i nestručnog odnosa prema okruženju,a nažalost, ni drugim oblicima života ne smiješi se ništa optimističnija sudbina”, rekli su iz Udruženja.

Oni su objasnili da je klasični turizam već predvidljiv i dosadan, pa konzumenti traže nove izazove kao što je posmatranje ptica, rijetkih biljaka ili životinja.

“Nažalost, mladi Crnogorci teško da će steći znanje, ljubav i vidjeti priliku tokom malobrojnih časova posvećenih botanici, zoologiji ili biodiverzitetu Crne Gore”, naveli su iz Udruženja.

Oni su objasnili da je plan za biologiju redukovan i banalizovan, pa gimnazijalci dobijaju količinu i širinu informacija na nivou predreformske osnovne škole.

“Nedovoljno za mladu osobu koja ima želju da se uhvati u koštac sa nepreglednim lavirintima molekularne biologije, čudima fiziologije, tajnama genetike, disciplinama koje će nas liječiti, hraniti, pokretati, poboljšavati kvalitet života individue u godinama pred nama”, rekli su iz Udruženja.

Oni su ukazali da i učenici srednjih stručnih škola, koji naizgled nemaju potrebu za biološkim naukama, i te kako zavise od njih.

“Zamislite prehrambenog tehničara neupućenog u dejstvo mikroorganizama na hranu, nesvjesnog razlike između sterilizacije i pasterizacije, ili neupućenog u postupke prečišćavanja otpadnih voda prehrambene industrije ili kozmetičara koji ne zna osnovne fiziološke osobine kože, ili ne poznaje biljke i njihove biohemijske karakteristike, koje su osnova kozmetičkih preparata”, objasnili su iz Udruženja.

Oni su zaključili da postojanje obučenog i upotrebljivog kadra koji će biti budućnost crnogorske nauke zavisi od kvalitetnog izvučavanja biologije u osnovnim i srednjim školama.