Kaluđerović: Studenti pasivnim odnosom prema društveno-političkoj realnosti sebe marginizovali, moraju biti glasniji
Smatra da u crnogorskom sistemu i dalje postoji nedefinisan odnos između državnih i privatnih univerziteta, koji je praćen niskim stepenom sprovođenja ionako malog broja kaznenih odredbi Zakona o visokom obrazovanju, te da je i dalje nedovoljna kontrola zvanja stečenih na fakultetima sumnjivog kvaliteta u državama regiona
Iz Centra za građansko obrazovanje (CGO), kazali su, povodom Dana studenata, da i ovaj dan obilježava neadekvatan položaj studenata u crnogorskom društvu, navodi se u saopštenju koje potpisuje viša pravna savjetnica, Snežana Kaluđerović.
Kaluđerović smatra da nema pomaka u akademskom poimanju obaveze prema studentima od strane donosioca odluka, odnosno da se na studente i dalje više gleda kao na statiste, a ne na one koji treba da budu akteri u društvenim promjenama.
Dodala je i da su sami studenti pasivnim odnosom prema društveno-političkoj realnosti sebe marginalizovali, a da na to odsustvo inicijativnosti studentske populacije u borbi za bolji studentski ili društveni položaj CGO godinama ukazuje.
"Pandemija korona virusa naglasila je ovaj problem. Rad na fakultetima u okolnostima pandemije nije percipiran kao jednako onom u osnovnim i srednjim školama, a posebno imajući u vidu bolonjski model obaveznosti prisustva nastavi. Refleksiju toga nalazimo i u zdravstvenim mjerama kroz koje nije posvećena dužna pažnja organizaciji nastave na fakultetima, već je to pitanje gotovo u potpunosti prepušteno fakultetskim jedinicama i univerzitetima", kazala je ona.
Kako kaže, prisutna je i nesigurnost na tržištu rada koje je uzrokovana okolnostima loše ekonomske situacije i činjenice "da ove godine iz amfiteatara izlazi tek druga generacija koja studije završava prema novom modelu studija a što dodatno usložnjava prilike za budući radni angažman studenata"
Kaluđerović ističe da donosioci odluka nisu dovoljno učinili kako bi zahtjeve tržišta prilagodili novom modelu studiranja, što, kako kaže, potvrđuje i činjenica da pravilnici o sistematizaciji nisu upodobljeni novom sistemu čak ni u državnim organima u Crnoj Gori.
"Ovo pokazuje koliko se neplanski i nepromišljeno ušlo u reformski proces visokog obrazovanja 2017. godine, a čini se da ovo pitanje nije ni u fokusu novih struktura vlasti. Aktuelni model studija nije prepoznat ni u drugim relevantnim zakonima čime se ograničavaju mogućnosti studentima za dodatno usavršavanje i napredak u profesiji", saopštila je ona.
Smatra da u crnogorskom sistemu i dalje postoji nedefinisan odnos između državnih i privatnih univerziteta, koji je praćen niskim stepenom sprovođenja ionako malog broja kaznenih odredbi Zakona o visokom obrazovanju, te da je i dalje nedovoljna kontrola zvanja stečenih na fakultetima sumnjivog kvaliteta u državama regiona.
"Ovo rezultira hiperprodukcijom zvanja i vještačkom konkurencijom na tržištu rada, čije su potrebe, prema riječima nadležnih, u najvećoj mjeri morale biti zadovoljene upisnim kvotama na univerzitetima u Crnoj Gori", rekla je ona.
Navodi i da preoterećenost studenata nastavnim planovima, koju prati i niska prolaznost intenzivira nedostatak inovativnosti, zastarjela stručna literatura, nedosljedno sprovođenje praktične nastave koja se u uglavnom i dalje sprovodi u amfiteatrima, ali i odsustvo dovoljno brojnog i stručnog nastavnog kadra.
"Zbog svega ovog, studentski glas mora biti glasniji što, nažalost, do sada nije bio slučaj, a čemu je negativno doprinosio i rad reprezentativnih studentskih organizacija koje su djelovale u duhu netransparentnosti i političkog uticaja, brinući više o ličnim nego opštim interesima studenata", kazala je Kaluđerović.
Iz CGO su pozvali nadležne da posvete dužnu pažnju studentskoj populaciji, uz apel studentima da budu proaktivniji u iskazivanju svojih potreba i zalaganju za unaprijeđenje svog položaja.
( Miljana Kljajić )