Simulator vožnje za bezbjedniji saobraćaj
Mašinski fakultet omogućio studentima da sagledaju mogućnosti primjene savremenih tehnologija u ispitivanju ponašanja vozača...
Mašinski fakultet Univerziteta Crne Gore obezbijedio je simulator vožnje kroz partnersku ulogu na projektu izgradnje kapaciteta u visokom obrazovanju - “Bezbjednost saobraćaja u zemljama zapadnog Balkana kroz inovaciju kurikuluma i razvoj dodiplomskih i master studija”.
Rukovodilac Centra za motore i vozila prof. dr Radoje Vujadinović kaže da saobraćajne nezgode predstavljaju jedan od najznačajnijih problema koje opterećuju mnoge društvene zajednice širom svijeta.
”Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije (SZO), godišnje u saobraćajnim nezodama povrede sa smrtnim ishodom pretrpi oko 1,35 miliona ljudi. One su i vodeći uzrok smrtnosti ljudi uzrasta od 5 do 29 godina. Među faktorima koji doprinose nastanku saobraćajnih nezgoda u najvećoj mjeri doprinosi ponašanje učesnika u saobraćaju. U svakodnevnom životnom okruženju, iz prizme običnog čovjeka, moguće je uočiti brojna rizična i agresivna ponašanja koja narušavaju kvalitet života, dovodeći u pitanje sve prednosti koje je saobraćaj omogućio savremenom čovjeku”, objašnjava Vujadinović.
Prepoznavši problem, dodaje on, profesori i studenti na Mašinskom fakultetu, kroz predmete koji su usmjereni na prevenciju saobraćajnih nezgoda i unapređenje bezbjednosti saobraćaja, intenzivno realizuju naučna istraživanja, prenose najbolje prakse i iskustava iz razvijenih zemalja i razvijaju profesiju bezbjednosti saobraćaja.
Studenti master studija su, u okviru predmeta Bezbjednost drumskog saobraćaja, imali priliku da sagledaju mogućnosti primjene savremenih tehnologija u ispitivanju ponašanja vozača u saobraćaju i razumijevanju doprinosećih faktora u različitim saobraćajnim situacijama.
U Laboratoriji za bezbjednost saobraćaja mogli su da se upoznaju sa simulatorom vožnje koji omogućava visok nivo simuliranja stvarnih saobraćajnih uslova.
Iz perspektive vozača, mogli su da savladaju određene vozačke zadatke, kao i da sa aspekta istraživača, upoznaju potencijale i ograničenja ove metode istraživanja.
( Borko Ždero )