Ponašanje učenika ne opravdava postupanje nastavnika

Slučaj se odnosi na konfliktnu situaciju između trenera školskog tima, ujedno nastavnika fizičkog vaspitanja, i učenika za vrijeme utakmice. Među utvrđenim činjenicama je da je učenik nakon nekolike lične greške izuzet iz igre, na šta je reagovao vrijeđanjem sudija, a kasnije je zatraženo njegovo udaljavanje iz dvorane.

7491 pregleda17 komentar(a)
Foto: Luka Zekovic

Zamjenica zaštitnika ljudskih prava i sloboda Snežana Mijušković utvrdila je da je došlo do povrede prava i interesa jednog učenika devetog razreda podgoričke Osnovne škole “Oktoih”.

”Zaštitnik zapaža da su nadležne službe i organi preduzeli mjere iz svoje nadležnosti u odnosu na konkretan događaj - konfliktnu situaciju koja se dogodila 5. decebra na košarkaškoj utakmici između OŠ ‘Oktoih’ i OŠ ‘Štampar Makarije’, ali iste nisu bile adekvatne niti u skladu sa najboljim interesom učenika”, navodi se u mišljenju, koje uključuje i šest preporuka za ovu školu.

Slučaj se odnosi na konfliktnu situaciju između trenera školskog tima, ujedno nastavnika fizičkog vaspitanja, i učenika za vrijeme utakmice. Među utvrđenim činjenicama je da je učenik nakon nekolike lične greške izuzet iz igre, na šta je reagovao vrijeđanjem sudija, a kasnije je zatraženo njegovo udaljavanje iz dvorane. Učenik se pred kraj utakmice vratio u dvoranu, te je nastavnik zahtijevao od njega da napusti salu, držao ga, kako se navodi, za podlakticu i pokušavao da ga izvuče, tom prilikom bio glasan i previše uzrujan zbog ponašanja osnovca koji se opirao.

Prema navodima škole, učenik je često ometao nastavu i izazivao konfliktne situacije kako sa nastavnicima tako i sa učenicima. U periodu od septembra do decembra psihološko-pedagoška služba 24 puta postupala je u odnosu na učenika.

Prema navodima nastavnika, on se kao trener školskog tima protivio da učenik bude uključen u takmičarsku ekipu zbog neprimjerenog ponašanja koje ispoljava, kao i ranijeg isključivanja iz ovog tima i incidenata tokom takmičenja.

”Činjenica je da se učenik u konkretnoj situaciji ponašao neprimjereno i da zbog svog ponašanja trpi posljedice u skladu sa važećim pravilima, ali to ne opravdava nastavnika koji je u konkretnoj situaciji nije postupio u skladu sa pravilima struke i u skladu sa pedagoškim normama”, navodi se u zaključcima.

Na sjednici nastavničkog vijeća donijeta je odluka o izricanju opomene nastavniku. Većina nastavnika OŠ pružila je javnu podršku kolegi. “Pa se stiče utisak da su podržali i nepedagoško postupanje prema učeniku. Zaštitnik podsjeća da su obrazovne ustanove mjesta u kojima djeca provode veći dio svog djetinjstva u kojima odrastaju, te je zabrinjavajuće da se u okviru takve ustanove interes nastavnika stavlja ispred interesa učenika i otvoreno se podržava kršenje radne obaveze i pravila pedagoške struke”, navodi se u mišljenju.

Zaštitnik podsjeća da škole nisu samo obrazovne ustanove i ne smiju zanemarivati veoma važnu vaspitnu funkciju koju imaju.

”Zaštitnik ne može da ne primjeti da je psihološko-pedagoška služba aktivno uključena u preduzimanje radnji i mjera u odnosu na ovog učenika ali očigledno bez vidljivog napretka. Učestalost incidentnih sitaucija tokom nastave ukazuje na neadekvatno djelovanje psihološkopedagoške službe kao i nepravovremenu reakciju... izostanak adekvatne i pravovremene reakcije u odnosu na ponašanje učenika u ranijem periodu doprinio je usložnjavanju situacije”, navodi se u mišljenju.