Godišnji dijalog o ekonomskoj politici: Crna Gora pozvana da pojača fiskalnu drživost
Iz EU Info centra saopšteno je da su pandemija koronavirusa i ekonomski uticaj ruske agresije na Ukrajinu suočili zemlje članice EU, Zapadni Balkan i Tursku sa velikim zdravstvenim, ekonomskim i socijalnim izazovima
Crna Gora je na godišnjem dijalogu o ekonomskoj politici između EU i Zapadnog Balkana i Turske pozvana da ojača fiskalnu održivost ponovnim uvođenjem prvobitno planiranih mjera prihoda ovogodišnjeg budžeta, uz obezbjeđivanje ciljane podrške ugroženim domaćinstvima i preduzećima, po potrebi.
“Crnogorske vlasti su se obavezale da će uz budžet za narednu godinu usvojiti novu srednjoročnu fiskalnu strategiju koja treba da obuhvati konkretne mjere konsolidacije i cilja primarni suficit od 2024. godine, kao i da nastavi rad na smanjenju javnog duga na srednji rok, u slučaju da oporavak bude čvrsto ukorijenjen”, navodi se u zajedničkim zaključcima Ekonomsko finansijskog dijaloga EU i Zapadnog Balkana, koji se tiču Crne Gore.
Predstavnici država članica EU, Zapadnog Balkana i Turske, Evropske komisije i Evropske centralne banke, kao i predstavnici centralnih banaka Zapadnog Balkana i Turske, sastali su se na godišnjem dijalogu o ekonomskoj politici. Dijalog ima za cilj da pripremi Zapadni Balkan i Tursku za njihovo buduće učešće u Evropskom semestru.
Iz EU Info centra saopšteno je da su pandemija koronavirusa i ekonomski uticaj ruske agresije na Ukrajinu suočili zemlje članice EU, Zapadni Balkan i Tursku sa velikim zdravstvenim, ekonomskim i socijalnim izazovima.
Učesnici su se složili da je dijalog o ekonomskoj politici od velikog značaja s obzirom na zajednički interes da se definišu odgovarajući politički odgovori na nedavne negativne šokove. S obzirom na veliku neizvjesnost u pogledu potencijalnih daljih efekata pandemije i uticaja rata Rusije protiv Ukrajine, učesnici su smatrali da je prikladno da budu spremni da ublaže, ako je potrebno, negativne uticaje na rast, zapošljavanje i socijalnu koheziju putem adekvatno ciljanih, privremenih i transparentnih fiskalnih i finansijskih mjera dok se ne uspostavi samoodrživi oporavak.
Učesnici su istakli da je neposredno nakon što je Crna Gora blagovremeno podnijela Program ekonomskih reformi, predlog za izglasavanje nepovjerenja Vladi stvorio značajan stepen neizvjesnosti u pogledu validnosti makroekonomskih i fiskalnih projekcija programa i osnovnih mjera politike.
Na sastanku je takođe konstatovano da su smjernice iz zaključaka Ekonomskog i finansijskog dijaloga od 12. jula prošle godine djelimično sprovedene.
“Odlučnost i sposobnost Vlade da se otvoreno uhvati u koštac sa identifikovanim strukturnim izazovima, uz efikasnu upotrebu i implementaciju IPA podrške i Ekonomskog i investicionog plana za Zapadni Balkan, odrediće potencijal za podsticanje oporavka nakon pandemije i ekonomske otpornosti kao i podsticanje inkluzivnog rasta, konkurentnosti i ubrzavanje tranzicije ka zelenijoj i digitalnijoj ekonomiji”, navodi se u saopštenju.
Od Crne Gore se, kako se navodi, očekuje da implementira preporuke Ocjena upravljanja javnim investicijama (PIMA), koje će dati prioritet ključnim radovima javne infrastrukture u okviru raspoloživog fiskalnog prostora uz izbjegavanje izuzetaka u vezi sa odabirom projekata.
Učesnici su još jednom podstakli Crnu Goru da usvoji izmjene i dopune Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, u cilju formiranja nadzornog fiskalnog savjeta, i pripremi konkretne budžetske preporuke za smanjenje poreskih olakšica na osnovu analize njihovog ekonomskog i fiskalnog uticaja i podijeli ovu analizu sa Evropskom komisijom.
Učesnici su pozvali Crnu Goru da pažljivo procijeni i analizira kretanje cijena i bude spremna da koristi ograničene alate koji su dostupni u okviru odabranog monetarnog okvira kako bi osigurala stabilnost cijena.
Od Crne Gore se očekuje da blagovremeno reaguje na nalaze iz Procjena kvaliteta aktive crnogorskog bankarskog sistema, nastavi da unapređuje i sprovodi zakone kako bi se dalje uskladila sa okvirom EU o regulativi i nadzoru, uključujući osiguranje depozita, i da ubrza napore da obezbjedi održiva i pravovremena rješenja za brzo i efektivno rješavanje problematičnih kredita.
Crna Gora je takođe pozvana da završi analizu prepreka za poslovanje na nivou lokalne administracije i predloži poboljšanja institucionalnog i regulatornog okruženja po ovoj osnovi, kao i da počne sa njihovom implementacijom.
“Nadalje, vlasti su se obavezale da će nastaviti sa implementacijom digitalnih usluga za mikro, mala i srednja preduzeća i dati prioritet razvoju i implementaciji interaktivne platforme e-uprave za transakcione elektronske usluge”, dodaje se u saopštenju.
Učesnici su pozvali Crnu Goru da usvoji strateški plan za Montenegro Works /Crna Gora radi/ i obavi analizu crnogorskih državnih preduzeća kako bi se pripremio predlog optimalnog portfelja državnog vlasništva.
Učesnici su takođe pozvali crnogorske vlasti da završe anketu o neformalnoj ekonomiji i procijene kratkoročne efekte programa Evropa sad koji bi bio uključen u sveobuhvatni akcioni plan za borbu protiv sive ekonomije.
“Izrada i implementacija ovog plana treba da se zasniva na strukturnoj saradnji između centralnih i lokalnih vlasti koja takođe treba da se obezbijedi za sprovođenje preventivnih mjera i podsticaja za legalizaciju neformalnog poslovanja i zaposlenih”, navodi se u saopštenju.
Crna Gora se obavezala da će finalizovati, usvojiti i započeti implementaciju Plana implementacije Garancija za mlade. Vlasti treba da uspostave jasan vremenski okvir i finansijsko planiranje za sprovođenje reformi u okviru Mape puta za reformu sistema socijalne i dječije zaštite u Crnoj Gori.
"Učesnici su pozvali vlasti da nastave sa naporima u reformisanju mjera aktivne politike tržišta rada sa naglaskom na njihovu relevantnost za tržište rada, te da uspostave mehanizam kontinuiranog praćenja", zaključuje se u saopštenju.
( MINA business )