Kasnili Vlada i popis, pa nema ni plana za Kolašin
Prethodni četvorogodišnji plan odnosio se na period od 2018. do 2022. godine, a odluka o izradi novog donesena je ranije u lokalnom parlamentu
Izrada Strateškog plana opštine Kolašin trebao bi da počne uskoro, a posao kasni zbog “objektivnih i opravdanih” razloga.
Prethodni četvorogodišnji plan odnosio se na period od 2018. do 2022. godine, a odluka o izradi novog donesena je ranije u lokalnom parlamentu.
U toku je, kako kažu u Opštini, odabir radne i konsultativne grupe, prema Pravilniku koji definiše način i metodologiju izrade tog razvojnog dokumenta, nakon čega bi trebalo da počne i kreiranje strateških razvojnih planova Kolašina.
“Dva su osnovna razloga zbog čega još nije izrađen strateški plan. Jedan se odnosi na zakasnjelu izradu Strategije regionalnog razvoja Crne Gore za budući petogodišnji period, koja je nedavno usvojena na Vladi. Samim tim, stekao se prvi uslov za izradu plana jer se isti šalje na saglasnost resornom Ministarstvu na ocjenu usaglašenosti sa Strategijom. Drugi razlog je odlaganje popisa koji je trebalo da se obavi još 2021. godine. Novi popis je veoma bitan iz razloga zastarjelosti podataka popisa iz 2011. godine”, objasnili su prije sedam dana “Vijestima” iz kabineta donedavnog predsjednika Opštine Vladimira Martinovića.
Martinović je u međuvremenu podnio ostavku, nakon što je postao ministar turizma, ekologije, održivog razvoja i razvoja sjevera, a na njegovo mjesto izabran je Petko Bakić...
Podsjećaju da su se podaci i o demografiji, turizmu, poljoprivrednim i izgrađenim površinama, te ostali podaci bez kojih se ne može uraditi adekvatna analiza postojećeg stanja, značajno izmijenili tokom minulih 12 godina.
Kažu i i prostorni planovi važe i nakon njihovog isteka, sve do usvajanja novih, pa je tako još na snazi star plan.
Teško je sada, kako tvrde iz Opštine, predvidjeti prioritete u razvoju Klašina, koji će biti definisani novim dokumentom. No, procjenjuju da će “vizija biti, vjerovatno, slična prethodnom planu, a to je sinergija turizma i poljoprivredne proizvodnje, uz razvoj inferastrukture i očuvanje prirodnog i kulturnog nasljeđa”.
“Novi strateški plan će poseban značaj dati otvaranju novih radnih mjesta, što nam je glavni cilj za zaustavljanje depopulacije. Novi plan će manje značaja posvećivati korišćenju prirodnih resursa, a više konkurentnosti i inovacijama u cilju razvoja cirkularne i zelene ekonomije. Takođe, prioritet su razvoj i unapređenje komunalnih usluga i djelatnosti”.
Detaljna analiza realizacije prethodnog plana, kao poseban dokument, nije rađena. Međutim, rađeni su jednogodišnji izvještaji realizacije koji se dalje šalju resornom ministarstvu. Iz Opštine tvrde da je više od pola aktivnosti iz prethodnog plana realizovano, pa to karakterišu kao “značajan uspjeh i potvrdu da plan nije bio samo običan spisak želja”.
“Započeti projekti se nastavljaju. Tako, na primjer, projekat izgradnje uređaja za prečišćavanje otpadnih voda i segmenata kanalizacione mreže je polovično realizovan. Obezbijeđena su finansijska sredstva iz EU fondova i urađen dio projektne dokumentacije. Ostaje izvođenje radova u sljedećoj godini. Isto se odnosi na izgradnju reciklažnog dvorišta, na vodosnabdijevanje i razvoj infrastrukture na selu”.
Međutim, pokazalo se i da je značajan dio plana bio spisak ambicioznih želja i krupan zalogaj za lokalne vlasti minulih pet godina. Među projektima koji je trebalo da budu realizovani do prošle godine je i izgradnja gradske toplane i uspostavljanje daljinskog grijanja na gradskom području. Taj projekat više niko i ne pominje.
U odnosu na prije pet godina, nije se odmaklo ni u izgradnji infrastrukture u biznis zoni “Bakovići”. Na tom prostoru bila je planirana izgradnja vodovodne, komunalne, putne i električne infrastrukture. Očekivalo se da se poveća broj investitora u biznis zoni, ali i značajno smanji nezaposlenost u opštini.
Rekonstrukcija gradske pijace, takođe, još je samo ideja. Cilj koji je definisan strateškim planom razvoja podrazumijevao je rekonstrukciju kroz privatno-javno partnerstvo Opštine i zainteresovanog investitora. Do lani je trebalo da bude završeno opremanje pijaca, izdavanje objekata i prostora na toj lokaciji za prodaju poljoprivredno-prehrambenih proizvoda na malo. Takođe, trebalo je da bude opremljen prostor i za prodaju proizvoda zanatstva i domaće radinosti i drugih neprehrambenih proizvoda. Uprkos planovima, kolašinska pijaca još izgleda slično kao i pedesetih godina prošlog vijeka i ne zadovoljava potrebe ni kupaca, ni prodavaca.
I brendiranje kolašinskih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda među zacrtanim aktivnostima je u planu. Taj cilj je djelimično ispunjen brendiranjem kolašinskog lisnatog sira, ali nije napravljen ni korak dalje u relizaciji planiranih procedura za ostale proizvode.
Nije se tokom minule četiri godine odmaklo ni u unapređenju poljoprivredne organske proizvodnje, iako je to bio jedan od strateških ciljeva.
Pored nedostatka novaca, kočnica za neke projekte, kako su ranije obrazložili iz Opštine, jeste i činjenica da izmjene i dopune Prostorno-urbanističkog plana (PUP).
( Dragana Šćepanović )