PISA test 2022: U čemu je tajna uspjeha singapurske matematike

Učenici iz Singapura su ostvarili prosječan rezultat od 575 poena u matematici, jednoj od tri glavne oblasti, dok je prosjek u 81 zemlji bio 472 poena

5771 pregleda6 komentar(a)
Foto: Getty Images

Singapur je zemlja koja je ostvarila najbolje rezultate u matematičkoj, čitalačkoj i naučnoj pismenosti na PISA testu za 2022. godinu.

Učenici iz ove azijske zemlje posebno su bili uspešni u matematici, a veliki deo tog uspeha prepisuje se specifičnom načinu na koji se taj predmet predaje.

Zašto je singapurski matematički metod toliko uspešan?

PISA (Program za međunarodno ocenjivanje učenika) je sistem rangiranja obrazovnih standarda za 15-godišnjake, koji je uvela Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD).

Učenici iz Singapura su ostvarili prosečan rezultat od 575 poena u matematici, jednoj od tri glavne oblasti, dok je prosek u 81 zemlji bio 472 poena.

Vlasti Singapura veruju da matematičko obrazovanje igra važnu ulogu u osposobljavanju ljudi da razmišljaju logički i analitički, tako da singapurska deca rano počinju da izučavaju kritičke matematičke procese kao što su rasuđivanje, komunikacija i modeliranje.

Specifičan pristup ove države koji se primenjuje u predavanju ovog predmeta poznat je kao singapurska matematika.

Ministarstvo obrazovanja Singapura ga je prvobitno razvilo 1980-ih u javnim školama.

Cilj je da se deca usredsrede na dublje razumevanje materije, a poslednjih decenija ova metoda je široko prihvaćena širom sveta u različitim oblicima.

Šta su osnovne metode singapurske matematike?

Getty Images

U osnovi singapurske matematike su dve kljune ideje: konkretan, slikovit, apstraktni pristup (CPA) i majstorstvo (vičnost).

CPA pristup nije jedinstven za singapursku matematiku i razvio ga je američki psiholog Džeromi Bruner 1960-ih.

Polazi se od toga da matematika može da bude teška i deci, pa i odraslima, jer je apstraktna.

Apstraktni pojmovi se uvode polako, a onda se prelazi na složenije zadatke.

„Deca u singapurskoj matematici uvek rade nešto konkretno.

„Sabiraju ili sastavljaju kocke. Rade nešto slikovito ili sastavljaju slike cveća, ljudi, žaba ili nečeg drugog što je lakše povezati od samih brojeva", kaže Arijel Lindorf, vanredna profesorka obrazovanja na Univerzitetu u Oksfordu, za BBC.

Kroz ove različite reprezentacije matematika se lakše razume.

Kada deca pokažu da dobro razumeju konkretne i slikovite faze matematičkog problema, onda napreduju u apstraktnoj fazi učenja.

„Metod singapurske matematike nije povezan sa pamćenjem", kaže Lindorf.

'Majstorstvo'

Getty Images

Drugi stub singapurske matematičke metode je pojam 'majstorstva' - ideja da svi učenici u odeljenju napreduju ravnopravno.

Neko će, na primer, sabiranje savladati brže od drugih.

Kod singapurske matematike, učenici, kojima određena oblast ide slabije, dobijaju dodatne vežbe kako bi bolje razumeli tematiku.

„To ne znači da ostali moraju da čekaju, dok svi ne dođu do istog nivoa znanja.

„Ako su deca savladala sabiranje, nastavnik im neće pokazivati novu oblast, već će im dati dodatne zadatke kako bi proširili postojeće znanje", objašnjava Lindorf.

Ove aktivnosti mogu da daju rezultate kod većih brojeva ili različitih formata.

Deca koja bolje shvataju problematiku će i dalje rešavati iste zadatke kao i ostatak razreda, samo što će to činiti na drugačiji način.

U singapurskoj matematici je ključno da učenici shvate da je matematika važna i pristupačna.

„Ideja je da je svako sposoban da se bavi matematikom i da bi svako trebalo da bude u stanju da savlada tu oblast u određenoj meri", dodaje Lindorf.

Da li ovaj pristup može da daje rezultate i van Singapura?

Getty Images

Metoda se već primenjuje u brojnim drugim zemljama, kao što su SAD, Kanada, Izrael, Velika Britanija.

Lindorf veruje da je uspeh singapurske matematičke metode usko povezan sa obrazovnom kulturom, društvenim kontekstom i istorijom Singapura.

„Mislim da ne možete jednostavno da prisvojite metod i krenete da ga primenjujete u drugim zemljama.

„Singapur ima zanimljivu i jedinstvenu istoriju, reč je o maloj državi. Razmišljanje o promenama u obrazovanju u Singapuru razlikuje se od razmišljanja o promenama u Velikoj Britaniji ili SAD-u", objašnjava.

Ona takođe ističe da nastavnici u Singapuru imaju bolje mogućnosti da napreduju u karijeri, ali i veću podršku u odnosu na druge zemlje.

Jedan od važnijih faktora zbog čega je Singapur bio uspešan u matematici na PISA testu jeste i sam odnos koji učenici ove zemlje imaju prema predmetu.

„Pitanje je šta ljudi misle da je korist od učenja matematike i koja je svrha toga", dodaje.


Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk