Izbore izbrisali, funkcionere probrali

SDT se više neće baviti ni krivičnim djelima koja se odnose na povrede izbornih prava

53745 pregleda8 komentar(a)
Javna rasprava o Nacrtu trajaće 20 dana (ilustracija), Foto: Shutterstock

Specijalno državno tužilaštvo (SDT) ubuduće zbog visoke korupcije neće goniti sve javne funkcionere već samo “visoke”, a u njihovoj nadležnosti više neće biti ni krivična djela koja se odnose na povrede izbornih prava...

To navodi Ministarstvo pravde u Nacrtu zakona o izmjeni i dopuni Zakona o Specijalnom državnom tužilaštvu, koji su juče dostavili na javnu raspravu.

U predloženim izmjenama sa suženom nadležnošću SDT-a, obrazložili su i ko predstavlja “visoke funkcionere”:

“Visoki javni funkcioneri su: predsjednik Crne Gore, predsjednik Skupštine i poslanici u Skupštini, predsjednik i članovi Vlade, direktori i pomoćnici direktora u državnim agencijama i upravama, predsjednici sudova i sudije, rukovodioci državnih tužilaštava, državni tužioci, specijalni tužioci, predsjednici opština, gradonačelnik Glavnog grada i Prijestonice, predsjednik Skupštine opštine, Skupštine Glavnog grada i Skupštine Prijestonice, predsjednik i sudije Ustavnog suda, predsjednik i članovi Senata Državne revizorske institucije, predsjednik i članovi Državne komisije za kontrolu postupaka javnih nabavki, predsjednik, sekretar i članovi Državne izborne komisije, predsjednik i članovi Komisije za žalbe, guverner i članovi Savjeta Centralne banke, zaštitnik ljudskih prava i sloboda i njegovi zamjenici, zaštitnik i zamjenici zaštitnika imovinsko-pravnih interesa”.

Aktuelnim zakonskim rješenjem SDT je nadležan za procesuiranje svih javnih funkcionera u slučajevima visoke korupcije, ako su počinili krivična djela - zloupotreba službenog položaja, prevara u službi, protivzakoniti uticaj, navođenje na protivzakoniti uticaj, primanje mita i davanje mita.

Međutim, ukoliko dođe do izmjena zakona, tužilaštvo kojim rukovodi Vladimir Novović više se neće baviti slučajevima visoke korupcije u kojoj su, na primjer, učestvovali odbornici, direktori lokalnih javnih preduzeća, čelnici državnih preduzeća, članovi odbora direktora, brojnih državnih agencija, regulatornih tijela...

U Nacrtu zakonskog teksta piše i da Specijalno tužilaštvo više neće biti nadležno ni za krivična djela koja se tiču zloupotrebe položaja u privrednom poslovanju i zloupotrebe ovlašćenja u privredi, ukoliko pribavljena imovinska korist prelazi iznos od 40.000 eura.

Izmjene Zakona o Specijalnom državnom tužilaštvu od dolaska na čelo te institucije zagovara i glavni specijalni tužilac, koji je i u Programu rada prilikom kandidovanja za tu poziciju, ali i tokom više javnih nastupa naglašavao da treba smanjiti nadležnost tog tužilaštva, naročito za krivična djela koja počine javni funkcioneri.

“Smatram da je potrebno izmijeniti Zakon o SDT i smanjiti nadležnost, pogotovo kada se tiče pojma javnog funkcionera i nadležnosti SDT-a za krivična djela koja počini javni funkcioner”, predlagao je Novović.

Zbog ranije zakonski široko postavljene nadležnosti SDT-a, čiji je tekst posljednji put mijenjan 2016. godine, ali i opšteg pojma - javnog funkcionera, 12 specijalnih tužilaca godinama su zatrpani predmetima korupcije...

Javna rasprava o Nacrtu zakona o izmjeni i dopuni Zakona o Specijalnom državnom tužilaštvu trajaće 20 dana.

Zakonski tekst po predlogu Ministarstvo pravde, kako je to pojašnjeno “Vijestima” u toj instituciji, imaće i status lex specialis, što znači da će njime urediti oblast djelovanja SDT-a i imaće jaču pravnu snagu od Zakona o sprečavanju korupcije, koji reguliše opšta pitanja iz ove oblasti.

Zakon o sprečavanju korupcije ne poznaje “visoke”, već samo javne funkcionere...

“Javni funkcioner, u smislu ovog zakona, je izabrano, imenovano ili postavljeno lice u državnom organu, organu državne uprave, pravosudnom organu, organu lokalne samouprave, organu lokalne uprave, nezavisnom tijelu, regulatornom tijelu, javnoj ustanovi, javnom preduzeću ili drugom privredom društvu, odnosno pravnom licu koje vrši javna ovlašćenja, odnosno djelatnosti od javnog interesa ili je u državnom vlasništvu (u daljem tekstu: organ vlasti), kao i lice na čiji izbor, imenovanje ili postavljenje organ vlasti daje saglasnost, bez obzira na stalnost funkcije i nadoknadu. Državno vlasništvo u smislu ovog zakona je svako učešće u privrednom društvu u kojem država ili opština, Prijestonica, odnosno Glavni grad ima najmanje 33% kapitala”, navodi se u članu 3 Zakona o sprečavanju korupcije.

Ministarstvo pravde u Nacrtu navodi da bi SDT završilo sve predmete za koje je podnijet optužni akt do početka primjene novog propisa.