CEGAS: Institut slobodne stolice ne smije biti isključivo namijenjen za NVO, već i za građane...

"Nedovoljno razrađeni mehanizmi građanskog učešća i obaveznost prisustvovanja sjednicama opština, od strane ovlašćenih predstavnika iz najužeg jezgra udruživanja građana (mjesnih zajednica), dovela bi do većeg učešća i interesovanja"

2239 pregleda0 komentar(a)
Foto: CEGAS

Centar za građanske slobode (CEGAS), smatra da kod izmjene Zakona o lokalnoj samoupravi, mora biti izmjena u dijelu mjesne samouprave, saopšteno je iz te nevladine organizacije (NVO).

"Nedovoljno razrađeni mehanizmi građanskog učešća i obaveznost prisustvovanja sjednicama opština, od strane ovlašćenih predstavnika iz najužeg jezgra udruživanja građana (mjesnih zajednica), dovela bi do većeg učešća i interesovanja. Institut slobodne stolice ne smije biti isključivo namijenjen za nevladine organizacije (NVO), već i za zainteresovane građane, strukovna udruženja i neformalne grupe. Uz obavezno neposredno biranje predsjednika/a mjesnih zajednica, kao i Savjeta, kao organa, napominjemo da Zbor ne može biti organ već isključivo institut neposrednog učešća, kao i da je sporna donja granica ograničenja, gdje bez okruglo 50 građana i građanki, nema mjesne zajednice. Ovo posebno ističemo, iz razloga što ne smijemo zaboraviti da postoje brojne mjesne zajednice na udaljenim područjima sjevera, koje ne smiju ostati bez svog mjesnog okupljanja, kao i da ono, iz razloga malobrojnosti ne smije biti izmješteno i suviše daleko od građana toga mjesta", piše u saopštenju CEGAS.

Oni su dodali da ne smijemo zaboraviti da je mjesna zajednica i mjesto i zajednica.

Iz CEGAS napominju da Zakon o lokalnoj samoupravi mora dati doprinos kod smanjenja problema mjesne samouprave, kao što su:

  • Mala transparentnost rada u dijelu mjesnih zajednica;
  • Niska participacija građana u radu mjesnih zajednica;
  • Nedovoljno jasna procedura i način izbora organa mjesnih zajednica, gdje se organi moraju jasno definisati, kao i način na koji se biraju, uz obavezno učešće građana iz tog područja;
  • Finansijka i imovinska nezavisnost od nadređene lokalne samouprave, gdje opštine nijesu u obavezi da izdvajaju novac za rad mjesne zajednice, kao ni da i iz drugih mehanizama (koncesija, poreza i sl.) mjesna zajednica ima svoj novac.
  • Nedovoljno razrađen djelokrug rada i podjela nadležnosti, gdje bi se tačno znali delegirani poslovi od strane opštine ka mjesnim zajednicama;
  • Loša percepcija velikog broja građana zbog nefunkcionalnosti i politizacije, gdje bi se većom edukacijom, zainteresovanošću građana i transparentnim radom uz kontrolne mehanizme, ovo stanje moglo poboljšati. Informisanje, zajedničko donošenje odluka kao i kontrola rada, mogu doprinijeti vraćanju povjerenja u mjesne zajednice.

"Mogućnosti za neposredno učešće su velike, i to mora prepoznati Nacrt Zakona o lokalnoj samoupravi", zaključuje se u saopštenju.