Zetu priključuju središnjem regionu
Ministarstvo ekonomskog razvoja stavilo na javnu raspravu izmjene i dopune Zakona o regionalnom razvoju
Opština Zeta, koja je postala samostalna 2022. godine, biće uvrštena u središnji region države zbog planiranja razvojnih prioriteta i sprovođenja i praćenja politike regionalnog razvoja.
Strategija regionalnog razvoja će se i dalje donositi na period od sedam godina, ali ne mora biti usklađena sa Prostornim planom države, ubuduće je pratiti godišnji akcioni planovi sa ključnim razvojnim projektima i procjenom troškova, indeks razvijenosti opština na osnovu kojih one dobijaju pomoć u novcu iz Egalizacionog fonda više se neće utvrđivati Strategijom, već će to činjeti Vlada.
To su ključne novine u Nacrtu izmjena i dopuna Zakona o regionalnom razvoju koji je na javnu raspravu stavilo Ministarstvo ekonomskog razvoja, i koja će trajati do 16. juna.
Novina je i da se mijenja razvrstavanje opština prema stepenu razvijenosti, pa će umjesto šest grupa ubuduće biti pet grupa i neće postojati indeks razvijenost neke opštine do 30 odsto, već je najniži do 50 odsto prosjeka u državi.
Predviđeno je da se briše iz važećeg zakona član koji se odnosi na bazu podataka o razvojnim projektima, kao i član koji se odnosi na dosadašnju kaznenu politike, ako se ne unose podaci o razvojnim projektima u elektronsku bazu.
Zakon o regionalnom razvoju stupio je na snagu 23. aprila 2011. godine, s ciljem cjelovitog uređenja načina podsticaja i planiranja regionalnog razvoja Crne Gore i drugih pitanja od značaja za regionalni razvoj. Promjenom teritorijalne organizacije Crne Gore, zakon je mijenjan i dopunjavan (2015. i 2019. godine), kada su uključene opštine Gusinje, Petnjica i Tuzi, a uvedeni su, između ostalog, i dodatni podsticaji za direktna ulaganja i osnivanje biznis zona.
“Strategiju regionalnog razvoja pratiće godišnji akcioni planovi sa ključnim razvojnim projektima i procjenom troškova mjera za podsticanje razvoja. Razvojni projekti su projekti izgradnje ili rekonstrukcije saobraćajne, komunalne, obrazovne, zdravstvene, socijalne i energetske infrastrukture, u funkciji zaštite životne sredine, očuvanja i održivog korišćenja kulturnih dobara i unapređenja kapaciteta naučnih, obrazovnih, zdravstvenih, kulturnih i drugih institucija, i drugi projekti koji su u funkciji regionalnog razvoja, jačanja konkurentnosti i unapređenja životnog standarda. Manji lokalni projekti rekonstrukcije koji čine dio mjera sadržanih u strateškim planovim razvoja jedinica lokalne samouprave ne planiraju se u godišnjem akcionom planu Strategije”, novina je u nacrtu.
Državna uprava će, kao što je predviđeno, Ministarstvu ekonomskog razvoja morati da dostavlja godišnje izvještaje o realizaciji razvojnih projekata za sprovođenje Regionalne strategije, najkasnije do 31. marta tekuće za prethodnu godinu. Taj rok je prethodno bio do kraja aprila.
Predloženo je i brisanje više članova Zakona o regionalnom razvoju, pa bi ovaj propis sada trebalo da ima 26 članova.
“Primjena zakona nema za cilj ostvarenje prihoda za budžet, već unapređenje pozicioniranosti politike regionalnog razvoja, kao i Partnerskog savjeta za regionalni razvoj, što za cilj ima jačanje osnove za unapređenje planiranja i implementacije ove politike”, navodi se u Analizu uticaja ovog propisa (RIA).
Pojašnjeno je da primjena novih zakonskih rješenja neće stvoriti administrativna optrećenja i biznis barijere, a neće biti potreban ni dodatni novac niti će biti troška po građane i privredu. Navodi se da je ciljna grupa ovog propisa - stanovništvo, koje treba da osjeti benefite regionalnog razvoja, a posebno oni u manje razvijenim sredinama, kao i oni koji stvaraju i sprovode ove politike.
Na Nacrt ovog zakona mišljenje mora dati i Ministarstvo finansija.
Strategija regionalnog razvoja i ovaj Zakon, omogućavaju razne povoljnosti za privrednike koji žele investirati u nerazvijene opštine - niže poreze, jeftinije kredite od državnog Investicionog razvojnog fonda, povoljnije uslove za samozapošljavanje od Zavoda za zapošljavanje, veće subvencije i niže procente učešća u projektima Ministarstva poljoprivrede...
Nerazvijene opštine dobijaju više novca iz državnog budžeta i Egalizacionog fonda, preusmjerava im se veći procenat od naplate poreza, državni kapitalni budžet preuzima finansiranje lokalnih infrastrukturnih pojekata, prijestonica dobija direktno jedan odsto tekućeg državnog budžeta...
( Mirko Kotlaš )