CDT: Medijski zakoni "stradali" u političkom okršaju za prevlast nad javnim servisom

Iz CDT su kazali da su nakon njihovog osvrta na program rada 44. Vlade Crne Gore i koalicione vlasti, te na rezultate koje su ostvarili u prvih 100 dana, objavili i treću analizu o kvalitetu rada vlasti, a koja se odnosi na period od februara do kraja jula 2024. godine, odnosno do najavljene rekonstrukcije Vlade i koja obuhvata one oblasti koje su u djelokrugu CDT

6657 pregleda0 komentar(a)
CDT, Foto: CDT

Medijski zakoni su "stradali" u političkom okršaju za prevlast nad javnim servisom, a savremeni izazovi koji se tiču digitalnih medija i borbe protiv dezinfomacija su izostali, saopšteno je danas iz Centra za demokratsku tranziciju (CDT).

Iz te nevladine organizacije (NVO) su kazali da su nakon njihovog osvrta na program rada 44. Vlade Crne Gore i koalicione vlasti, te na rezultate koje su ostvarili u prvih 100 dana, objavili i treću analizu o kvalitetu rada vlasti, a koja se odnosi na period od februara do kraja jula 2024. godine, odnosno do najavljene rekonstrukcije Vlade i koja obuhvata one oblasti koje su u djelokrugu CDT.

"Sama rekonstrukcija će biti predmet posebnih analiza i javnih nastupa CDT-a i biće detaljno obrađena u narednom pregledu jer je njome u suštini stvorena nova Vlada Crne Gore", piše u saopštenju.

Iz CDT su poručilio da je najznačajniji rezultat u ovom periodu - zaključci međuvladine konferencije na kojoj su zemlje Evropske unije (EU) odobrile davanje završnih mjerila u poglavljima 23 i 24.

"S druge strane, netransparentnost, usvajanje rezolucije o Jasenovcu, borba za prevlast u sektoru bezbjednosti, nefunkcionisanje Savjeta za bezbjednost i dobranu, izostanak izborne reforme te neusvajanje zakona o Skupštini i Vladi i slobodnom pristupu informacijama jesu razlog za zabrinutost", piše u saopštenju.

Iz CDT su kazali da dobijanje IBAR-a zasigurno predstavlja veliki uspjeh i strateški korak ka članstvu u EU koje prethodne Vlade nijesu bile u stanju da naprave.

"Crna Gora je pripremila inovirane strategije za borbu protiv korupcije i reformu pravosuđa, te usvojila set relevantnih zakona u oblasti pravosuđa, korupcije i medija, ali i povoljnog geostrateškog momenta u kome Brisel drugačije gleda na proces proširenja. Ipak, i pored ostvarenog uspjeha, usvojeni strateški dokumenti i zakoni u oblasti reforme pravosuđa i korupcije zaobišli su temeljne reforme, a proces njihovog donošenja nije bio potpuno transparentan, niti inkluzivan. Medijski zakoni su 'stradali' u političkom okršaju za prevlast nad javnim servisom, a savremeni izazovi koji se tiču digitalnih medija i borbe protiv dezinfomacija su izostali", poručili su iz CDT.

Ta NVO navodi i da je kompletan proces usvajanja IBAR zakona pratio dinamičan politički život u kome se, s vremena na vrijeme, koaliciona vlast i nije iskazala kao evropska, demokratska, a često niti "prozapadna".

"Samo dan nakon velikog uspjeha uslijedio je negativan šok izglasavanjem Rezolucije o genocidu u Jasenovcu i logorima Dahau i Mauthauzen, koja je izazvala brojne turbulencije na domaćem i međunarodnom planu. Prije svega, usvajanje ovog dokumenta izazvalo je žestoke reakcije opozicije i značajnog dijela civilnog društva, a i unutar PES-a i vladajuće koalicije smo imali različite stavove o potrebi njegovog donošenja. Na međunarodnom planu uslijedile su zvanične reakcije od strane Vlade Republike Hrvatske, otkazana je posjeta predsjednika Evropskog savjeta, Šarla Mišela, a mogle su se čuti i jasne poruke o potrebi 'ostanka Crne Gore na evropskom putu'. Dešavanja koja su prethodila proglašenju 11. jula Međunarodnim danom sjećanja na genocid u Srebrenici, su još jednom izbacila u prvi plan ozbiljna razmimoilaženja u okviru vladajuće koalicije u oblasti vanjske politike. Odgovor na ovo je bio usvajanje rezolucije o Jasenovcu, koji pokazuje da vlast pravi kompromise koji mogu stvoriti štetu državi Crnoj Gori", kazali su iz CDT.

Navode i da je posmatrani period obilježio politički sukob Pokreta Evropa sad (PES) i Demokratske Crne Gore vezan za imenovanja visokih policijskih funkcionera.

"Maratonska 'ponoćna' sjednica koja je prethodila izboru vršioca dužnosti (v.d.) direktora policije ostaće kao značajno svjedočanstvo koliko su političke strukture i dalje 'opsjednute' ovim sektorom. Savjet za odbranu i bezbjednost je u svojevrsnoj blokadi jer se više od pet mjeseci ne održavaju njegove sjednice što dovodi u pitanje ispunjavanje niza obaveza iz članstva u NATO, zajedničke bezbjedonosne politike EU, a dijelom i funkcionisanja sistema Vojske. Ping-pong između Vlade i Skupštine koji je, po ko zna koji put, spriječio donošenje izuzetno važnog Zakona o slobodnom pristupu informacijama pokazuje da još uvijek nema političke volje da povećanjem transparentnosti vlasti", rekli su iz CDT.

Po njihovim riječima, izborna reforma je u većini posmatranog perioda bila blokirana, a najava usvajanja kontroverznog zakona o dvojnom državljanstvu je značajno udaljila ionako neefikasan Odbor za sveobuhvatnu izbornu reformu od uspjeha. Takođe, tu je i neusvajanje zakona o Skupštini i Vladi, istih onih koje su predstavnici današnje vlasti čvrsto zagovarali i obećavali njihovo usvajanje dok su bili opozicija.

"Vlada je, nakon devet mjeseci, predstavila program Evropa sad 2, ali je nastavila sa nečinjenjem kada se to tiče reforme javne uprave ali i sa, u nekim slučajevima, veoma spornim odnosom prema medijima, naročito onima koji su skloni njenoj kritici", kazali su iz CDT.

Kompletnu publikaciju Analiza rada 44. Vlade: Evropski napredak naspram domaćih političkih intriga možete pročitati ovdje.