Ulcinj: Još pet miliona zbog kašnjenja radova

Gradnja počela 2022. sa sedam godina zakašnjenja, anketni odbor lokalnog parlamenta bavio se ovim slučajem, ali naišao na opstrukcije. Projekat trebalo da košta 20 miliona Riječ je o jednom do najvažnijih kapitalnih projekata u gradu od koga zavisi realizacija brojnih investicija, prije svega turističkih

18233 pregleda8 komentar(a)
Kapitalni projekat od kojeg zavisi i razvoj turizma: Ulcinj, Foto: Shutterstock

Opština Ulcinj imaće dodatni trošak od 5,3 miliona eura za realizaciju projekta vodosnabdijevanja i odvođenja otpadnih voda koji se finansira iz kredita od Njemačke razvojne banke (KFW). Razlog za to je što su radovi počeli 2022. godine sa sedam godina zakašnjenja i za taj period su porasli troškovi koštanja ove investicije, odnosno, troškovi građevinskih radova... Dodatni novac za ovu investiciju se opet mora obezbijediti kroz kreditnu pozajmicu.

Za “Vijesti” je to potvrdio šef ulcinjskog SDP-a Naser Resulbegović koji je bio i na čelu Anketnog odbora koji je imenovala SO Ulcinj radi prikupljanja informacija i činjenica i utvrđivanja eventualne odgovornosti nosilaca rukovodnih funkcija u postupku realizacije odluke o kreditnom zaduženju kod KfW, sve u cilju da bi građani saznali kako se upravljalo njihovim novcem.

“Vijesti” su povodom ovog pitanja i rada anketnog odbora kontaktirale i s aktuelnim predsjednikom Opštine Ulcinj Gencijem Nimanbeguom, ali odgovor do zaključenja teksta nije stigao.

Odbor je prestao s radom prije dvije i po godine nakon raspisivanja lokalnih izbora, a javnosti još uvijek nijesu dostupne sve informacije o tome šta je odbor saznao ili zaključio i da li je neko sabotirao njegov rad, kao što i dalje tvrdi Resulbegović.

Ministarstvo finansija, tivatski Vodacom i KfW banka, zaključili su 2013. godine ugovor o zajmu na iznos od 36 miliona eura za projekat vodosnabdijevanja i odvođenja otpadnih voda za crnogorsko primorje, od čega se 20 miliona odnosilo na Opštinu Ulcinj.

Sa Opštinom Ulcinj, dvije godine kasnije, ministarstvo je zaključilo ugovor o potkreditu, odnosno prosljeđivanju novca. Prema tom ugovoru, Opština je dužna da na glavni državni račun trezora uplati svaku dospjelu ratu, prema utvrđenom planu otplate.

Rok za raspolaganje novcem kredita od KfW istekao je krajem 2020. godine, a rate u iznosu od 900 hiljada eura u šestomjesečnim razmacima, počele su na naplatu da stižu godinu kasnije uprkos tome što Opština tada još nije ni počela realizaciju projekta.

Resulbegović pojašnjava da je kašnjenje s početkom realizacije projekta rezultiralo značajnim dodatnim troškovima.

“Na odobreni, a neiskorišćeni novac zaračunava se kaznena kamata (comimiten fee), koja je za taj period narasla na oko 300 hiljada eura. Zbog dugog čekanja na raspisivanje tendera, a potom i na donošenje odluke o izboru najpovoljnijeg ponuđača, tokom kojeg perioda je došlo do značajnog povećanja cijena u građevinarstvu, s odobrenim novcem, nijesu se mogle završiti sve mjere predviđene projektom. Tako da su određene stavke izostavljene i one će se realizovati ako bude odobren dodatni novac, što znači novo zaduženje od oko pet miliona eura”, kazao je Resulbegović.

Opstrukcija

On je kazao da se radi o vrlo značajnom infrastrukturnom projektu kojim je obuhvaćeno saniranje vodovodne i kanalizacione mreže na značajnom dijelu Opštine Ulcinj i bez kojeg nema govora o razvoju turizma.

“Finansira se iz povoljnih kreditnih sredstava za koje je garant Vlada. Sve primorske opštine već su završile realizaciju projekta iz tog programa. Žalosno je što je od donošenja odluke o zaduženju do početka realizacije, prošlo sedam godina. Desila se apsurdna situacija da je istekao grejs period i da je počelo vraćanje kredita, a da novac još nije bio povučen”, kazao je Resulbegović.

Naser Resulbegovićfoto: Privatna arhiva

Ponovio je da je neshvatljivo da se i pored obezbijeđenih materijalnih sredstava, na početak realizacije tog projekta čekalo punih sedam godina, period koji je bio više nego dovoljan za njegovu realizaciju.

“Upravo iz tih razloga, mi smo u Skupštini inicirali otvaranje parlamentarne istrage i obrazovanje anketnog odbora, koji je tokom čitavog svog rada nailazio na opstrukcije iako je njegovo formiranje bilo podržano od strane svih političkih subjekata zastupljenih u SO Ulcinj”, kazao je Resulbegović.

Ta opstrukcija, kako tvrdi, ogledala se u nedostavljanju kompletne dokumentacije, kašnjenju u dostavljanju, kao i neredovnom prisustvu i neaktivnošću pojedinih članova Anketnog odbora.

On je izbjegao odgovor na pitanja ko nije dostavljao dokumentaciju, ko je kasnio s dostavljanjem, a ko od članova odbora nije redovno prisustvovao sjednicama i aktivno učestvovao u njima.

“Međutim, i pored navedenih opstrukcija, Anketni odbor je uspio da u dobroj mjeri utvrdi neke činjenice u vezi sa načinom vođenja čitave procedure, kao i štetom koja je zbog takvog načina vođenja nanijeta Opštini Ulcinj i njenim građanima”, kazao je on.

Budući da je u međuvremenu, nakon održanih lokalnih izbora, promijenjen sastav u SO Ulcinj, a time i formalno većini članova Anketnog odbora prestao mandat, taj odbor nije bio u mandatu da usvoji izvještaj i dostavi ga Skupštini, što je, kako je ocijenio Resulbegović, izgledno bila i namjera određenih predstavnika političkih partija.

Parlament nikad nije razmatrao izvještaj komisije

Resulbegović je potvrdio da se izvještaj Komisije za nadzor i praćenje realizacije sredstava kredita za šest godina nikad nije našao na dnevnom redu sjednice lokalnog parlamenta.

Komisiju od devet članova SO Ulcinj formirala je u oktobru 2015. godine i u rješenju o njenom formiranju pisalo je da novac za njen rad pada na teret budžeta Opštine.

“Naša istraga pokazala je da Komisija nije održala ni jedan sastanak”, kazao je Resulbegović.

“Vijesti” su tada objavile da su i inspektori kriminalističke policije provjeravali da li su i koliko država i Opština oštećene nepovlačenjem novca kredita od KfW-a.

Istovremeno, u Ulcinju se kasnilo i s realizicijom projekta izgradnje fekalne i kanalizacione mreže za četiri ulcinjska naselja, ali SO povodom toga nije osnovala anketni odbor tako da je eventualna šteta povodom toga za sada nepoznanica.

Za te potrebe Ulcinj se kod Evropske investicione banke (EIB) zadužio oko pet miliona eura, a garanat je takođe bila Vlada. I za taj projekat je, prije početka izvođenja radova, prije četiri godine istekao grejs period.

Bivši predsjednik Opštine Ulcinj Nazif Cungu tada je pozvao državne institucije da istraže kašnjenje u realizaciji projekata izgradnje fekalne i atmosferske kanalizacione mreže za četiri ulcinjska naselja i vodosnabdijevanja i odvođenja otpadnih voda, koje, kako je naveo, opterećuje gradski budžet.

“Danas je 22. jun 2020. i možemo konstatovati da su finansijska sredstva obezbijeđena, da su projekti završeni, tenderi zatvoreni, dok radovi još nijesu počeli. Nerealizacija ovih investicija, predstavlja vanredan trošak za opštinu Ulcinj”, kazao je Cungu tada na konferenciji za novinare.

Pojasnio je da je riječ o ukupno 25 miliona eura kredita kod Evropske investicione banke EIB i KfW za projekte čijom realizacijom bi bilo poboljšano vodosnabdijevanje pitkom vodom i regulisanje atmosferskih i otpadnih voda.

Realizacija tih projekata još uvijek je u toku, a radovi će biti nastavljeni nakon sezone.

Odbornici nijesu podržali otvaranje parlamentarne istrage za “Spigu”

Još uvijek nije poznato zašto odbornici ranijeg saziva SO nijesu podržali otvaranje skupštinske istrage i formiranja Anketnog odbora radi prikupljanja informacija i činjenica o postupanjima koja se odnose na rad nadležnih organa uprave, italijanske firme “Spiga” kao izvođača radova i drugih, u vezi sa projektom vrijednim pet miliona eura.

Opština po tom osnovu, prema našim saznanjima, ima aktivan kredit kod EIB-a s polugodišnjom ratom u iznosu od 107 hiljada eura.

U obrazloženju predloga odluke, koji je inicirao bivši predsjednik SO Ulcinj Ardijan Mavrić, piše da su razlozi o otvaranju parlamentarne istrage i osnivanju anketnog odbora, sadržani u činjenici da se radi o veoma važnom projektu za grad i građane, vrijednom nekoliko miliona eura, koji je trebalo davno da bude završen.

“Zbog prolongiranja u realizaciji prisutna je osnovana sumnja da je rad nadležnih organa, pojedinaca i izvođača radova bio protivzakonit, te da su Opština i građani kao poreski obveznici, u ovom poslu, pretrpjeli višemilionsku štetu, a da nadležni organi koji su trebalo da vrše nadzor, nijesu preduzimali mjere, radnje i aktivnosti koje su po zakonu bili dužni preduzeti da bi zaštitili opštinsku imovinu”, pisalo je u obrazloženju predloga odluke.

Sve primorske opštine već su završile realizaciju projekta iz tog programa. Žalosno je što je od donošenja odluke o zaduženju do početka realizacije prošlo sedam godina. Desila se apsurdna situacija da je istekao grejs period i da je počelo vraćanje kredita, a da novac još nije bio povučen", kazao je Resulbegović.