„Dabar” je i podsticaj za buduća zanimanja
Osnovci i srednjoškolci iz Crne Gore i ove godine učestvuju na međunarodnom takmičenju koje promoviše informatiku i računarstvo. Jedan od učesnika Matija Kenjić iz Podgorice rekao je “Vijestima” da mu je učešće na tom takmičenju bilo dodatni podsticaj da upiše matematičko odjeljenje u Gimnaziji
Međunarodno takmičenje koje promoviše informatiku i računarstvo i tokom kojeg će crnogorski osnovci i srednjoškolci istovremeno rješavati probleme sa vršnjacima iz cijelog svijeta, biće održano od 2. do 7. decembra. Prijave su otvorene do danas, a organizatori na osnovu broja prijavljenih lokacija, očekuju da ove godine, u odnosu na lani, i broj takmičara bude znatno veći.
U prošloj godini, “Dabar” je organizovan u 18, a ove godine prijavljeni su učenici iz 20 crnogorskih gradova.
“Dabar” (Bebras) je međunarodna inicijativa, koja ima za cilj da promoviše informatiku i računarstvo (Computer science, Computing) i računarsko razmišljanje (Computational thinking) među učenicima svih uzrasta. Kako je ranije za “Vijesti” rekao Goran Šuković, ambasador i promoter “Dabar” takmičenja za Crnu Goru, zadaci su zasnovani na problemima koje kompjuterski stručnjaci često i rado rješavaju.
“Zahtijevaju logičko razmišljanje i mogu se rješavati bez predznanja. Cilj je riješiti što više zadataka u zadatom vremenu. Kako se zadaci iz informatike obično ne mogu riješiti u datom roku, zadaci za ‘Dabar’ se moraju usmjeriti na manje elemente učenja. Fokus zadataka treba da bude razumijevanje principa, ideja i koncepata koji su uključeni u informatičke sisteme”, kazao je on ranije.
Zadaci koje učenici treba da riješe tokom “Dabar” takmičenja moraju biti razumljivi djeci iz svih država u kojima se takmičenje organizuje, a takvih je više od 75. Prvi put, “Dabar” takmičenje u Crnoj Gori organizovano je 2022, kao pilot.
Jedna od mentorki, Slađana Knjeginjić, nastavnica je informatike sa tehnikom u Osnovnoj školi “Salko Aljković” u Pljevljima.
Kako je rekla “Vijestima”, zadaci koje učenici rješavaju prilagođeni su uzrastu, ali su i drugačiji od onih koje svakodnevno rade na redovnoj nastavi.
“Učenici se na pripremama uče različitim načinima rješavanja zadataka, što, naravno, kasnije mogu primijeniti i u redovnoj nastavi”, rekla je ona.
Pri izradi, kako je kazala, učenici iz zadatka pamte najbitnije podatke pomoću kojih kroz sliku i ponuđena rješenja sistemom eliminacije daju odgovore.
“Na samom početku, bitno je motivisati učenike da se pripremaju za takmičenje i daju svoj maksimum. Kasnije kroz pripremu vidi se njihovo napredovanje u načinu pristupanja zadacima i rješavanju istih”, rekla je Knjeginjić i dodala da već kroz samu pripremu za takmičenje učenici dobijaju mnogo. Dodatno, i učešće u pripremama i samo takmičenje, đacima pomaže u načinu kako da razmišljaju, olakšava im pristup obavezama, komunikaciji, otvorenosti...
“Učenici vole da se takmiče, njihovo interesovanje je još veće kada vide da je takmičenje drugačije u odnosu na redovno školsko gradivo. Ako postoji mogućnost da osvoje nagrade, bodove za stipendije ili upis u srednju školu, njihovo interesovanje i motivisanost raste”, rekla je ona.
Knjeginjić je dodala i da ovo i slična takmičenja, poput “Kengura”, kada rješavaju zadatke iz matematike, učenicima pomaže kod izbora budućih zanimanja i usmjerava ih i ka STEM oblastima (oblasti nauke i moderne tehnologije).
“Pošto redovno učestvujem sa učenicima i na ovom takmičenju i sličnim i pratim ih dalje kroz školovanje znam da biraju smjerove vezane za informatiku i tehniku i u srednjem obrazovanju, a i na fakultetima”, rekla je Knjeginjić.
Jedan od učenika na koje je učešće na “Dabar” i “Kengur” takmičenjima dodatno uticalo da se, nakon osnovne, opredijeli za matematičko odjeljenje podgoričke Gimnazije je i Matija Kenjić iz Podgorice.
Matija je završio Osnovnu školu “21. maj”, učestvovao je na oba “Dabar” i tri “Kengur” takmičenja.
“Učestvovanje na ovim takmičenjima lično u meni nije podstaklo neku promjenu na pogled ka matematici, fizici i informatici, ali to je zbog toga što sam ja oduvijek bio usmjeren ka tim naukama. Svakako, to da su ova takmičenja proširila vidike ka matematici, fizici i informatici jeste komentar koji sam dobio od mnogih drugih učesnika, kako iz svoje generacije, tako i mlađih, koje sam lično motivisao i pozvao da se prijave i učestvuju. Apsolutno bih preporučio svim đacima/učenicima da se prijave na ova takmičenja. Smatram da su zadaci sa ovih takmičenja prava zabavna matematika i logika”, rekao je on.
Za “Kengur” ga je pripremala Jelena Ostojić, njegova tadašnja profesorica matematike iz OŠ “21. maj”.
“To je definitivno dodatno uticalo na to da se kasnije odlučim da upišem matematičko odjeljenje Gimnazije ‘Slobodan Škerović’ u Podgorici. Učešće na ovim takmičenjima mi je samo još više pojačalo želju da se takmičim iz matematike, čak i više nego državno takmičenje i Olimpijada znanja”, rekao je on.
Matija je trenutno đak međunarodne mature u II gimnaziji u Mariboru, gdje pohađa viši nivo matematike, informatike i engleskog jezika.
“Nakon što završim treću i četvrtu godinu srednje škole ovdje u Mariboru, planiram da se usmjerim ili ka primjenjenoj matematici ili elektrotehnici u Sloveniji ili nekoj drugoj zemlji Evropske unije”, rekao je on.
“Dabar” takmičenje prošle godine organizovano je u 18 gradova, kada je zadatke rješavalo 2.897 učenika.
To i “Kengur” nadmetanje u znanju iz matematike u Crnoj Gori organizuje Nevladina organizacija “Tinker”.
Informacije o dinamici priprema i takmičenju objavljeni su na vebsajtu http://www.dabar.me, gdje su za preuzimanje dostupni i zadaci sa promotivnih radionica.
( Damira Kalač )