Deset naučnih dostignuća Kine u 2018.

Rezultati su izabrani među 353 različitih istraživanja nastalih u periodu od decembra 2017. do novembra prošle godine
Klonirani makaki majmuni, Foto: CRI

Kinesko Ministarstvo za nauku u tehnologiju odabralo je 10 najvećih naučnih dostignuća Kine u 2018. godini. Rezultati su izabrani među 353 različitih istraživanja nastalih u periodu od decembra 2017. do novembra 2018. godine. Oko 2.600 vodećih naučnika Kineske akademije nauka, Kineske akademije inženjerstva i drugih akademskih odsjeka glasalo je putem interneta za 30 kandidata.

Klonirani makaki majmuni

Kineski istraživači klonirali su prve makaki majmune iz somatskih ćelija, istom metodom kojom je klonirana čuvena ovca Doli.

Stvoren prvi jednohromozomni kvasac

Kineski naučnici stvorili su jednohromozomni kvasac, a njegove životne funkcije ne razlikuju se od drugi vještačkih kvasaca. Na taj način, prvi put na svijetu je organizam sa više hromozoma vještački pretvoren u jednohromozomnu formu.

Ketamin protiv depresije

Kineski istraživači objavili su u časopisu „Nejčur“ kako anestetik protiv bolova ketamin blokira neuronsku aktivnosti koja izaziva ponašanja poput depresije. To otkriće možda otvori nove mogućnosti za tretmane depresije i anksioznosti od koje pati oko 300 miliona ljudi na svijetu.

DNK nanorobot za terapiju kancera

Kineski naučnici su napravili su autonomnog DNK nanorobota programiranog da transportuje potrebne materije, posebno do tumora.

Precizno mjerenje gravitacione konstante

Kineski naučnici izračunali su najprecizniju vrijednost gravitacione konstante, jedne od fundamentalnih konstanti u prirodi.

Misteriozni signali iz tamne materije

Na samom kraju 2017, kineski Istraživač čestica tamne materije zabilježio je neočekivane misteriozne signale tokom svojih mjerenja visokoenergetskih kosmičkih zrakova, što možda naučnike dovede korak bliže otkriću probijanja svjetlosti u tamnoj materiji.

Proboj u ispitivanju strukture vode

Korišćenjem novog mikroskopa proizvedenog u Kini, naučnici su posmatrali atomska strukturu vodenih jona u njihovom prirodnom okruženju. To je prvo posmatranje atomske strukture vodenih jona otkako je ta ideja nastala pre više od 100 godina.

Tehnika snimanja u super-rezoluciji

Tim kineskih i američkih naučnika razvio je novu tehnologiju snimanja koja može da snima velikom brzinom, dugoročno i u super-rezoluciji međućelijske fiziološke procese. Korišćenjem ove tehnike, otkrivene su razne nove interakcije među organelama.

Uravnotežen rast biljaka

Usjevi se mogu uzgajati sa visokim prinosima i manje đubriva otkako su kineski istraživači pronašli faktor za regulaciju rasta GRF4. Ovo otkriće može da pomogne napore na smanjenju gladi u svijetu.

Najraniji dokazi ljudi

Arheolozi su pronašli niz kamenog oruđa iz ranog pleistocena u Šangčenu. Najstarije je iz perioda od preko 2,12 miliona godina, 270.000 godina starije od ostataka fosila i kamenog oruđa nađenog u Dmanisiju u Gruziji.

CRI