Između estetike pobune i suptilne filozofske kritike

U Galeriji MSUCG otvorena je izložba “Overground Post-pop” Aleksandra Leke Mladenovića, koji se prvi put predstavlja crnogorskoj publici

219 pregleda 0 komentar(a)
Mladenović, Foto: MSUCG
Mladenović, Foto: MSUCG

Izložba “Overground Post-pop” prvo je predstavljanje jednog od najistaknutijih imena savremene grafike u regionu Aleksandra Leke Mladenovića u Crnoj Gori. Otvorena u Galeriji Muzeja savremene umjetnosti Crne Gore u Podgorici, postavka obuhvata radove koji su nastajali tokom četiri decenije autorovog stvaralaštva.

Kustoskinja izložbe Milena Mijović Durutović na otvaranju je kazala da su se prilikom planiranja postavke vodili upravo mišlju da je ovo premijerno Mladenovićevo izlaganje u Crnoj Gori.

Sa otvaranja izložbe
Sa otvaranja izložbefoto: MSUCG

“Prikazana djela se bave temama kojima se umjetnik bavio od 1984. godine pa do 2024. godine, znači tokom 40 godina i kao što kaže Leka, nije se mnogo toga promijenilo... Pored bogatog umjetničkog obrazovanja Mladenovićev umjetnički izraz obilježio je i rani interes za pank kulturu. Njegov umjetnički opus prožet je filozofskim promišljanjima duboko u kritičkom “pank” stavu prema autoritetu i društvenim strukturama. On koristi pank estetiku ne samo kao vizuelni jezik, već i kao oruđe za kritiku društva, tehnlogije i kontrole suprotstavljajući se normama i preispitujući ulogu umjetnosti u savremenom svijetu”, rekla je Mijović Durutović.

Aleksandar Leka Mladenović

Svojom umjetnošću, dodala je kustoskinja, Mladenović istražuje ove odnose često provocirajući društvene norme, slično načinu na koji subkultura preispituje institucionalizovanu moć i estetiku.

Predstavljajući Mladenović rad konstatovala je da njegov opus nije samo dijalog sa tradicijom evropske i svjetske umjetnosti, već se oslanja i na ikonoklastičku pank estetiku, uz elemente simbolizma, dadaizma, pop-arta i situacionističke teorije, što je vidljivo i na izložbi u Podgorici.

“Njegov umjetnički jezik oscilira između estetike pobune i suptilne filozofske kritike dok stvara djela koja prelaze okvire klasične grafike i slikarstva i dotiču dublja politička i društvena pitanja”, navodi Mijović Durutović.

Mladenović je na otvaranju izrazio zahvalnost kompletnom timu Muzeja savremene umjetnosti Crne Gore na saradnji i predanosti u organizaciji izložbe.

Aleksandar Leka Mladenović

“Posebno mi je drago što imam priliku da se prvi put predstavim publici u Podgorici, zbog čega za mene ova izložba ima izuzetan značaj. Sve ovo što vidimo ovdje meni jeste značajno, ali taj značaj i važnost još su veći zahvaljujući svima vama, a meni je mnogo milo što ste svi ovdje i što imam priliku da podijelim svoj rad i radost sa vama”, kazao je umjetnik.

Mladenović je rođen 1967. godine u Beogradu. Pored bogatog umjetničkog obrazovanja, koje je stekao na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, gdje je diplomirao 1991. godine, a magistrirao 1994. godine u klasi profesora Emira Dragulja, njegov stvaralački put obilježio je rani interes za pank... Taj buntovni duh estetike pokreta mladih 1970-ih i 1980-ih ostavio je trag na njegovom umjetničkom izrazu, što se posebno osjeća u njegovom kritičkom umjetničkom pristupu društvenim normama i institucijama. Dok je 2014. godine završavao doktorski rad pod mentorstvom profesora Žarka Smiljanića, fokusirajući se na hibridne grafičke tehnike i savremene umjetničke prakse, Mladenović je nastavio da njeguje pank pristup preispitujući granice između tradicionalnog i eksperimentalnog, čime je otvorio nove horizonte u grafici. Od 1999. godine predaje na Grafičkom odsjeku Fakulteta likovnih umetnosti, a od 2016. godine je redovni profesor.

Izložba u Galeriji MSUCG otvorena je za javnost do 10. novembra.