Regionalna ljetnja škola o biodiverzitetu i uslugama jezerskog ekosistema završena je danas, a okupila je studente bilogije i ekonomije iz Crne Gore, Albanije i Makedonije.
Četvorodnevna škola, koju su organizovali Nacionalni parkovi Crne Gore-Nacionalni park Skadarsko jezero u saradnji sa Njemačkom organizacijom za međunarodnu saradnju (GIZ), završena je u prostorijama Nacionalnog parka Skadarsko jezero na Vranjini.
„Glavna tema predavanja bila je Ekonomska procjena usluga ekosistema koje jezera nude, a Skadarsko jezero je poslužilo kao studija slučaja. Odnos između ekonomskih aktivnosti ljudi i biodiverziteta proučavao se kroz predavanja o konceptu lokalnih i globalnih usluga ekosistema i načinom na koji ih činimo odgovornima, kao i kroz terenske posjete, rasprave i grupne zadatke“, saopšteno je iz Nacionalnih parkova.
Predstavnica GIZ-a, Jelena Peruničić, rekla je da su studenti biologije i ekonomije iz Crne Gore, Albanije i Makedonije imali priliku da zajedno rade na toj temi uz stručno vođstvo univerzitetskih profesora.
„Jedan od ključnih ciljeva ove škole bio je da se spoje studenti iz triju zemalja kako bi što više naučili o uslugama ekosistema i istovremeno vježbali metode procjene ekonomskih usluga, posebno na Skadarskom jezeru kao prekograničnom prostoru koje pruža određene usluge kako Crnoj Gori tako i Albaniji. Ovom školom pokušali smo takođe da povežemo fakultete iz triju zemalja i iniciramo saradnju između ekonomista i biologa u regionu“, dodala je ona.
Kako je saopšteno, očekivani ishod Regionalne ljetnje škole predstavlja unaprijeđeno razumijevanje ekonomskog značaja jezerskih ekosistema i ekoloških i drugih usluga koje ona pružaju.
Profesor sa Prirodno-matematičkog fakulteta iz Podgorice Danilo Mrdak rekao je da su ovom školom pokušali da spoje „dvije suprotstavljene struke, biologiju i ekonomiju“, kao i da „urade evaluaciju usluga ekosistema Skadarskog jezera kroz korišćenje bioresursa“.
„Krajnji cilj bio je da spojimo dvije grupe suprotstavljenih studenata, biologa i ekologa, i da svako sa svoje strane sagleda koliko na godišnjem nivou Skadarsko jezero kao ekosistem, doprinosi ekonomiji Crne Gore i Albanije, kako u smislu direktne koristi tako i u smislu nevidljive koristi“, poručio je Mrdak.
Tokom škole studenti su imali prilike da krstare jezerom i posjete lokalitete među kojima i Lipsku pećinu.
Rezultati i zaključci projekta Ekonomske procjene usluga jezerskog ekosistema će biti rezimirani i podijeljeni sa stručnjacima i javnosti u obliku prezentacija, informativnih brošura, intervjua i dokumentarnih filmova.
„Ocijenjeno je da su studenti dobro sarađivali, kao i da su svi učesnici izrazili zadovoljstvo organizovanjem ovakve vrste škole koja je ujedno bila i prilika, posebno za učesnike iz Albanije i Makedonije, da bolje upoznaju NP Skadarsko jezero, njegove vrijednosti i potencijale, odnosno prilika da se studenti podstaknu da upoznaju i ostale Parkove, a samim tim ukupnu prirodnu baštinu Crne Gore“, kaže se u saopštenju.
Bonus video: