Manjak kadra, nemotivisanost nastavnika i djece, dvogodišnja onlajn nastava, ali i loša organizacija, samo su neki od razloga koji su, prema tvrdnjama sagovornika “Vijesti”, doveli do loših rezultata osnovaca na državnom takmičenju iz matematike.
Nijedan takmičar na nivou devetih razreda na državnom takmičenju nije osvojio dovoljan broj bodova ni za treće mjesto, a većina takmičara u toj kategoriji, prema tvrdnjama sagovornika, imala je do 35 od mogućih 100 poena.
Sagovornici tvrde i da učenici šestih razreda ne ostvaruju tako loše rezultate, ali da Ispitni centar ne organizuje takmičenja za učenike sedmih i osmih razreda, zbog čega djeca gube kontinuitet, pa pred završetak osnovne škole takmičenja obilježe alarmantni i poražavajući podaci.
Profesorica matematike u podgoričkoj Srednjoj građevinskoj školi Vidosava Vujošević za “Vijesti” je ocijenila da je pandemija koronavirusa i održavanje onlajn nastave dijelom dovelo do slabijih rezultata i da treba vremena da se isprave nedostaci koji su nastali.
Tvrdi i da djeca matematiku vide kao “bauka” i da bi kolege iz osnovnih škola trebalo da pridobiju đake da zavole taj predmet. Vujošević kaže da u tehničkim školama sedmično djeca imaju tri časa matematike i da je osim talenta neophodan ogroman trud da bi djeca, osim petice iz tog predmeta, ostvarili zavidne rezultate na takmičenjima. To je jedan od razloga zbog kojih ona ne vodi djecu iz te škole na državno takmičenje.
Vujošević smatra i da na ovakve rezultate utiče i manjak kadra, ali i to što se nastavnici matematike u školama vrlo često mijenjaju. Podsjeća da najbolji studenti sa Prirodno-matematičkog fakulteta ostaju kao predavači na toj ustanovi ili odlaze u inostranstvo, kao i da veći broj njih bira neke druge vrste studija, kao što su računarske nauke, pa se kasnije zapošljavaju u privatnom sektoru gdje su plate mnogo veće nego u prosvjeti.
Vujošević kaže i da bolonjski sistem u visokom obrazovanju nije dao dobre rezultate, kao i da je kadar prije dvije decenije bio neuporedivo bolji, zbog čega nastavnici, smatra, nijesu krivi. I česte reforme obrazovnog sistema, tvrdi ona, doprinose lošim rezultatima jer se glas iz učionice slabo čuje.
Nastavnik matematike Radomir Božović smatra da učenici od šestog do devetog razreda gube kontinuitet, jer tokom dvije godine nemaju priliku da se usavršavaju i odlaze na državno takmičenje. On kaže da su nemotivisani i nastavnici i djeca.
”Nije dovoljan jedan čas dodatne nastave za spremanje učenika za takmičenje. Osim talenta i volje potrebna je svakodnevna priprema. Nastavnici nijesu dovoljno nagrađeni, ranije smo imali Fond za talente, a sada mentori najboljih učenika dobijaju naknadu od nekoliko stotina eura nagrade, što je mizerno ukoliko imamo u vidu vrijeme i trud koji se izdvaja za pripremu djece. Ni djeca nijesu dovoljno motivisana i nemaju satisfakciju u vidu neke stipendije, laptopa i slično”, smatra Božović.
On tvrdi da Udruženje nastavnika matematike vidi problem i u Ispitnom centru. Smatra da su testovi i gradivo iz godine u godinu sve teži, ali i da djeca direktno sa školskog takmičenja idu na državno, umjesto da postoji i opštinsko ili regionalno.
”Udruženje nastavnika matematike imalo je sastanak sa predstavnicima Ispitnog centra gdje smo ukazali na probleme i potrebu buduće saradnje. Ispitni centar zauzima rigidan stav i zato danas imamo ovakvu situaciju, demotivišuću i poražavajuću za sve nas”, ukazuje Božović.
On smatra i da će u narednom periodu dio nastavnika bojkotovati državna takmičenja.
Juniorsku balkansku međunarodnu olimpijadu prošle godine, crnogorski tim završio je na posljednjem mjestu sa postignuta dva boda.
Iz Ispitnog centra tada su objasnili da treba obezbijediti kontinuitet u učestvovanju na međunarodnim matematičkim takmičenjima, u cilju popularizacije matematike kod budućih takmičara, iako se, s obzirom na veličinu naše populacije, ne očekuje u svakoj generaciji zadovoljavajući uspjeh.
Bonus video: