Čolović: Izmišljotina je da može doći do zastare potraživanja Opštine Bar prema DOO "Sonuba Montenegro"

"Neistina je da je investitor vršio bilo kakvu "opstrukciju". Naprotiv, investitor sa svoje strane čini sve što može da se projekat realizuje jer mu je to u interesu, s obzirom na do sada uloženih 60 miliona eura u kupovinu zemljišta, komunalnu naknadu, zakup morskog dobra, projekte i druge troškove"

4490 pregleda 1 komentar(a)
Ilustracija, Foto: Shutterstock
Ilustracija, Foto: Shutterstock

Potpuna je izmišljotina da u bilo kom momentu može doći do zastare potraživanja Opštine Bar prema kompaniji DOO "Sonuba Montenegro", a Opština Bar je radi naplate potraživanja po presudi Osnovnog suda u Baru iz 2014. godine pokrenula postupak izvršenja, saopštio je danas punomoćnik kompanije DOO "Sonuba Montenegro" iz Podgorice advokat Branko Čolović.

On je reagoavo na saopštenje odbornika Demokratske Crne Gore u Skupštini Opštine Bar Momčila Lekovića koji je 4. oktobra saopštio da je "nešto više od dvije godine ostalo je do nastupanja zastarjelosti izvršenja odnosno naplate po osnovu pravosnažne presude koja je obavezala investitora Sonuba Montenegro da na ime naknade za uređenje građevinskog zemljišta po DUP-u „Maljevik“ isplati Opštini Bar iznos od 9.345.710 eura i to sa kamatom od padanja u docnju za svaku pojedinačnu ratu pa do isplate kako slijedi u presudi".

Reagovanje Čolovića prenosimo u cjelosti:

"Obraćam Vam se ovim Zahtjevom kao punomoćnik kompanije DOO „Sonuba Montenegro“ iz Podgorice, na osnovu člana 48 stav 1 Zakona o medijima Crne Gore, radi objavljivanja odgovora kojim se pobijaju, dopunjuju i ispravljaju neistinite i nepotpune informacije objavljene u članku koji je objavljen 04.10.2023. godine na internet portalu „Vijesti Online“, pod naslovom: „Leković o Maljeviku: Dvije godine do zastarenja zbog kog će Opština Bar izgubiti 14 miliona eura“.

Iako je ovaj odgovor nesporno duži od navedenog medijskog sadržaja, vjerujemo da se ne radi o nesrazmjeri u smislu člana 51 stav 6 Zakona o medijima, imajući u vidu da se radi o velikom investicionom projektu koji samim tim zaslužuje medijsku pažnju i za koji postoji interes javnosti da sazna činjenice i okolnosti koje doprinose formiranju jasnije predstave o događajima koji su pomenuti u predmetnom medijskom sadržaju. Ukoliko ipak smatrate da se radi o nesrazmjerno dugačkom odgovoru, predlažemo da iz gore navedenih razloga sadržaj ovog odgovora objavite kao poseban članak:

1. Potpuna je izmišljotina da u bilo kom momentu može doći do zastare potraživanja Opštine Bar prema kompaniji DOO „Sonuba Montenegro“. Opština Bar je radi naplate potraživanja po presudi Osnovnog suda u Baru iz 2014. godine pokrenula postupak izvršenja. Po propisima koji su na snazi u Crnoj Gori, jednom pokrenuto izvršenje prekida tok zastare, bez obzira na trajanje postupka izvršenja i bez obzira da li je ili nije izvršenje odlagano.

2. Neistina je da je Sporazum između Opštine Bar i kompanije DOO Sonuba Montenegro iz 2019. godine „potpisala aktuelna barska vlast“. Sporazum je potpisan na osnovu Odluke Skupštine Opštine Bar za koju je glasala većina odbornika. Takođe je neistina da je Sporazum iz 2019. godine bio na bilo koji način „štetan“, kako to tvrdi Leković. Na osnovu tog Sporazuma je okončan multi-milionski spor koji je DOO Sonuba Montenegro vodila protiv Opštine Bar u Privrednom sudu Crne Gore, a obustavljeni su i postupci koji su bili pokrenuti pred Ustavnim sudom, drugim sudovima i inspekcijskim organima Crne Gore. Radi se o razumnom i dobro izbalansiranom dokumentu kojim su stranke, tj. Opština Bar i DOO „Sonuba Montenegro“, u vrijeme potpisivanja ponovo otvorile mogućnost realizacije projekta „Maljevik“ pod obostrano prihvatljivim uslovima. DOO „Sonuba Montenegro“ i njen osnivač su prihvatili da umjesto plaćanja 9,3 miliona Eura preostalog ugovorenog iznosa naknade za uređenje građevinskog zemljišta sami finansiraju izvođenje radova komunalnog opremanja lokacije. DOO „Sonuba Montenegro“ se odrekla prava na povraćaj već uplaćenog dijela naknade za uređenje građevinskog zemljišta u visini od 11,8 miliona Eura, koji Opština Bar nije uložila u komunalno opremanje lokacije, kao i prava na potraživanje kamate na taj iznos, a Opština Bar se uslovno odrekla kamate na preostalih 9,3 miliona, ukoliko DOO „Sonuba Montenegro“ u toj vrijednosti samostalno izvrši finansiranje komunalnog opremanja, na transparentan način i u skladu sa zakonom. Da bi se započeli radovi na komunalnom opremanju lokacije „Maljevik“, Opština Bar je bila dužna da u roku od 30 mjeseci, odnosno do decembra 2021. godine, izvrši Prethodne uslove za komunalno opremanje lokacije „Maljevik“, i to da izda investitoru urbanističko – tehničke uslove za izvođenje infrastrukturnih radova i da riješi imovinsko – pravne odnose na zemljištu na kome ti radovi treba da se izvedu, odnosno da sprovede eksproprijaciju. DOO „Sonuba Montenegro“ se obavezala da infrastrukturne radove izvede u naknadnom roku od 18 mjeseci od ispunjenja Prethodnih uslova. Radi toga, postupak izvršenja koji se vodi radi naplate iznosa od 9,3 miliona je sporazumno odložen na 48 mjeseci, s tim da se po isteku tog roka može nastaviti na predlog jedne od stranaka, što je Osnovni sud u Baru potvrdio pravosnažnim rješenjem o odlaganju izvršenja. Na žalost, Opština Bar nije uspjela da do današnjeg dana ispuni Prethodne uslove, jer eksproprijacija još uvijek nije sprovedena, tako da pomenuti rok od 18 mjeseci za izvođenje infrastrukturnih radova nije ni počeo da teče, a jasno je i da DOO „Sonuba Montenegro“ nije mogla da izvodi radove na tuđem zemljištu. Investitor i dalje ima čvrstu namjeru da izvrši obaveze po Sporazumu iz 2019. godine odmah nakon što eksproprijacija bude sprovedena, saglasno već isfinansiranim i pripremljenim projektima saobraćajnica sa pratećom infrastrukturom i trafostanice 35/10, koji će biti potpisani od strane revidenta onoga momenta kada se ekspropijacija sprovede. Da zaključim, Sporazum iz 2019. godine je „štetan“ samo za onoga ko želi da spriječi realizaciju projekta „Maljevik“ i ulaganje od oko pola milijarde Eura.

3. Neistina je da je investitor vršio bilo kakvu „opstrukciju“. Naprotiv, investitor sa svoje strane čini sve što može da se projekat realizuje jer mu je to u interesu, s obzirom na do sada uloženih 60 miliona eura u kupovinu zemljišta, komunalnu naknadu, zakup morskog dobra, projekte i druge troškove.

4. Lekovićev „kolac“ ne može nigde da se „zabode“, kako on to navodi koristeći pežorativnu metaforu za početak radova kakve Bar od vremena Tita nije vidio, dok se u skladu sa zakonom ne sprovede eksproprijacija.

5. Imajući u vidu da Opština Bar nije u potpunosti ispunila ugovorene Prethodne uslove, odnosno nije sprovela eksproprijaciju, zbog čega DOO „Sonuba Montenegro“ nije u mogućnosti da izvrši svoje ugovorne obaveze iz Sporazuma zaključenog 2019. godine, te da je Javni izvršitelj nastavio postupak izvršenja bez predloga bilo koje od stranaka, potpuno je normalno i logično da pravni tim investitora preduzima sva raspoloživa pravna sredstva kako bi zaštitio interese klijenta. To nije „odugovlačenje“ procesa, kako kaže g. Leković, već korišćenje zakonom zagarantovanih procesnih prava. Konačno, smatram da javnost treba da zna, a siguran sam da to zna i g. Leković, da će u slučaju sprovođenja izvršenja prodajom zemljišta kompanije DOO „Sonuba Montenegro“ i pored kršenja ugovora od strane Opštine Bar investitor pretrpjeti ogromnu štetu, čiju će naknadu tražiti ne samo u novom sporu koji se vodi u Privrednom sudu već i pred međunarodnom arbitražom, shodno potpisanom bilateralnom ugovoru između Crne Gore i Kipra. U ovom drugom slučaju, za štetu će odgovarati država Crna Gora.

6. Nije jasno zbog čega g. Lekoviću smeta trafostanica (koju naziva „čuvenom“) i saobraćajnica ispod Golog brda kroz koju treba da prođe kanalizaciona mreža. I jedno i drugo je od investitora traženo po izdatim urbanističko – tehničkim uslovima. Valjda ne misli da turistički kompleks od 249.800 m2 bruto građevinske površine može da se sagradi sa standardom 4 ili 5 zvjezdica bez struje i kanalizacije? Koja bi po njemu bila alternativa?

7. Netačno je da ja kao advokat „predvodim punomoćnike“ investitora. Osim mene, investitore zastupa advokatska kancelarija „Joksović, Stojanović i partneri“ iz Beograda, koja je konstantno na poznatoj međunarodnoj listi najkvalitetnijih i najpoznatijih advokata „Legal 500“. Meni bi zapravo bila čast i privilegija da predvodim takav pravni tim, ali to jednostavno nije realno. Sa pomenutom advokatskom kancelarijom sarađujem i angažovan sam kao lokalni advokat iz Crne Gore.

8. Takođe mogu da kažem da mi je čast što sam advokat g. Zorana Bećirovića koga g. Leković pominje u članku, ali je netačno da g. Bećirović „stoji iza“ kompanije „C.&S.I. Limited“ sa Kipra, koja je osnivač DOO „Sonuba Montenegro“. Vlasnik te kompanije je međunarodna investitorska grupa „Mercury“, koja je poznata po svojim velikim investicionim projektima i koja je vlasnik „Philips“-a, jedne od tri najveće aukcijske kuće u svijetu. Vlasnike „Mercury“ grupe su poslanički klubovi SO Bar imali prilike da upoznaju, pa i da budu njihovi gosti. Zbog toga smatram da je neprimjereno da se preko medija špekuliše na način kako to čini g. Leković, tj. postavljanjem nesuvislog pitanja „ko stoji iza“ kompanije „C.&S.I. Limited“.

9. Na kraju svog izlaganja, koje je prenijeto u članku od 04.10.2023. godine, g. Leković pominje Specijalno državno tužilaštvo. Možda bi zaista bilo svrsishodno da to tužilaštvo ispita ko opstruira projekat Maljevik i da preduzme odgovarajuće korake. Ko je spriječio da se za četiri godine sprovede eksproprijacija potrebna za izvođenje infrastrukturnih radova? Kome je u interesu da se zemljište DOO „Sonuba Montenegro“ izloži javnoj prodaji? Kome je u interesu da se vrijednost zemljišta procijeni na što niži iznos i zašto g. Lekoviću smetaju prigovori izjavljeni zbog procjena za koje tvrdimo da su niže od stvarne tržišne vrijednosti, što smo u skladu sa zakonom dokumentovali u postupku izvršenja? Zašto Osnovni sud u Baru odbija zahtjeve za izuzeće Javnog izvršitelja koji suprotno pravosnažnoj sudskoj odluci inicira nastavak postupka izvršenja bez predloga stranaka, koji suprotno zakonu zakazuje prodaju nepokretnosti po prevaziđenoj procjeni od prije sedam godina i koji se u svojim odlukama poziva na akte koji nemaju nikakve veze sa predmetom, pa zatim četiri sata nakon prijema zahtjeva za izuzeće predaje pošti akt kojim ispravlja učinjene greške i na taj akt stavlja datum od prije tri dana? Može li tužilaštvo da IT vještačenjem provjeri kada je zaista kreiran taj dokument? Zašto Opština Bar i investitor čekaju više mjeseci da Ministarstvo finansija predloži Vladi Crne Gore utvrđenje javnog interesa za izgradnju saobraćajnice kroz koju se lokacija „Maljevik“ spaja sa kanalizacionom mrežom, pa to čini tek na insistiranje Premijera? Zašto je SO Bar u julu 2016. godine odbila predlog za izmjene i dopune DUP-a „Maljevik“ po idejnom rješenju čuvene arhitektonske kuće Foster + Partners? Zašto se g. Leković pravi da ne zna ko su investitori i podmeće javnosti priču da se „najverovatnije“ radi o Zoranu Bećiroviću?", poručio je Čolović.

Bonus video: