Gotovo 10 odsto ukupnog broja učenika u osnovnim i srednjim školama, u ovom trenutku, su strani državljani.
“Vijestima” iz Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija (MPNI) kazali da je, u tekuću školsku godinu, upisano više od 7.000 učenika, koji su strani državljani.
Iz resora na čijem je čelu Anđela Jakšić-Stojanović kazali su da je najveći broj djece, koja su strani državljani, upisan u obrazovnim ustanovama na primorju i u Podgorici.
“Prema podacima iz našeg Informacionog sistema (MEIS), u crnogorski obrazovni sistem je, u školskoj 2024/25. godini upisano je 7.267 stranaca. Od tog broja, najviše ih je iz Rusije 2.512, iz Srbije 2.075, Ukrajine 612, Bosne i Hercegovine 374, Turske 343 i Kosova 317”, kazali su iz prosvjetnog resora.
Uspjeh učenika stranih državljana na kraju prošle školske godine znaće se, tvrde iz MPNI, naknadno.
“Podatke o uspjehu u protekloj školskoj godini ne možemo imati prije kraja oktobra”, kazali su.
Istakli su da je realizovana i podrška učenja “našeg jezika kao nematernjeg prema javnom važećem predmetnom programu”.
“...Sa dva dodatna časa sedmično tokom nastavne godine, koji su finansirani iz budžeta Ministarstva. U saradnji sa UNICEF-om obezbijeđeni su udžbenici za nastavni predmet Crnogorski jezik kao nematernji”, kazali su “Vijestima” početkom jula.
Oni su, tada, istakli da je Zavod za školstvo Crne Gore (ZZP) izradio “Smjernice za uključivanje učenika sa drugih govornih područja u obrazovno-vaspitne ustanove u Crnoj Gori”, kao i “Smjernice za vrednovanje i ocjenjivanje učenika sa drugih govornih područja u obrazovno-vaspitnim ustanovama u Crnoj Gori”.
“Takođe, u školama su formirani timovi za uključivanje djece sa drugih govornih područja, koji pružaju podršku djeci i njihovim roditeljima. Pored toga, koncipiran je i mehanizam podrške za djecu s posebnim obrazovnim potrebama”, kazali su iz Ministarstva prosvjete.
Iz institucije Zaštitnika ljudskih prava i sloboda, krajem prošle godine, saopšteno je da u crnogorskim vrtićima i školama ima oko 7.000 djece stranaca. Ombudsman je, nakon samoinicijativnog obilaska više vaspitno-obrazovnih ustanova u Podgorici, Budvi, Baru, Tivtu.., upozorio da ta djeca slabo poznaju jezik.
On je, tada, bio stava i da je neophodna veća podrška djeci koja se suočavaju sa jezičkim barijerama. Ombudsman je konstatovao da je veća podrška, pored ostalog, potrebna i prosvjetarima.
“Zaštitnik je prilikom obilaska opština zapazio da je najveći broj djece stranaca upisan u škole/vrtiće koji imaju izražen problem prebukiranosti u dužem periodu u nedovoljne prostorne i kadrovske kapacitete. Podsjećamo na odredbe Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju kojim je propisano da Ministarstvo određuje školu koja ima materijalne, prostorne, kadrovske i druge uslove za organizovanje nastave za učenike koji se prvi put uključuju u nastavu i ne znaju ili nedovoljno poznaju jezik na kome se izvodi nastava”, piše u tom mišljenju zaštitnika.
Bonus video: