Sve opštine koje iz svojih budžeta planiraju da privredi dodjeljuju novčanu pomoć zbog pandemije koronavirusa obavezne su da prije dodjele podnesu prijavu Agenciji za zaštitu konkurencije (AZK), jer sve te mjere podrške predstavljaju državnu pomoć, konstatovao je Savjet AZK.
Povod za ovo mišljenje Savjeta je dopis Zajednice opština Crne Gore (ZO) u kome se navodi da zbog situacije izazvane epidemijom koronavirusa, u svim opštinama su preduzete i preduzimaju se aktivnosti na pripremi i donošenju seta mjera podrške privrednicima koji poslovnu djelatnost obavljaju na teritoriji opštine, a čije poslovanje je onemogućeno ili ugroženo zbog korona krize.
Zbog toga je traženo tumačenje da li je potrebno da opštine Agenciji podnose zahtjeve, odnosno prijavu državne pomoći, imajući u vidu rješenja iz Zakona o kontroli državne pomoći prema kojima mjere koje donose opštine ne predstavljaju državnu pomoć. Zajednica je tumačila da ne treba da se podnosi prijava.
Stav Zajednice opština
ZO je objasnila da je priroda tih mjera takva da se svim privrednicima čije je poslovanje ugroženo (bez izuzetka) daje mogućnost korišćenja povoljnosti u odnosu na obaveze plaćanja lokalnih javnih prihoda, odnosno obaveza plaćanja usluga komunalnih preduzeća, kao i da se tim mjerama ne favorizuje nijedan privrednik u odnosu na mogućnost korišćenja povoljnosti, već su iste povoljnosti dostupne svima pod jednakim uslovima.
“Osim toga, ne radi se o direktnom izdvajanju novca iz budžeta opština i uplati ugroženim privrednim subjektima, tako da ne postoji nikakva bojazan da na osnovan i na činjenicama podnijet zahtjev bilo kojeg privrednog subjekata neće biti prihvaćen zbog nedostatka novca budžeta opštine za tu vrstu podrške. Mjerama se samo smanjuju prihodi opština, pri čemu se ni jedan privredni subjekat ne dovodi u privilegovani položaj, već svi oni čije je poslovanje ugroženo pandemijom koronavirusa imaju isti status. Zakonom o kontroli državne pomoći propisano je da se „ulaganje, odnosno umanjenje prihoda davaoca državne pomoći na tržišnim principima kojim korisnik ne stiče ekonomsku prednost“ ne smatra državnom pomoći, dok je u drugom njegovom dijelu utvrđeno da je dozvoljena državna pomoć “unapređenje razvoja regiona ili jedinice lokalne samouprave ili unapređenje razvoja određenih privrednih djelatnosti, ako se time značajno ne utiče na tržišne uslove i konkurenciju na tržištu“, navodi Zajednica opština.
Savjet je ocijenio da nije moguće podršku privrednicima za koronavirus tumačiti kako predlažete ZO kao podršku radi “unapređenja razvoja regiona ili jedinice lokalne samouprave ili unapređenje razvoja određenih privrednih djelatnosti”.
“Agencija je 3. juna uputila dopis svim opštinama u kome je ukazala da ako iz sopstvenog budžeta (budžeta opštine) planiraju da dodjeljuju državnu pomoć radi podrške ekonomiji u cilju suzbijanja negativnih posljedica izazvanih pandemijom kovid-19, opštine su dužne primijeniti pravila za dodjelu definisana u Privremenom okviru za mjere državne pomoći u svrhu podrške ekonomiji u aktuelnoj pandemiji. Ova pravila preuzeta su iz evropske regulative i predstvaljaju ujednačenu evropsku praksu dodjele državne pomoći za kovid-19, koju primjenjuju sve evropske zemlje”, objašnjenje je AZK.
Ukupna pomoć ne smije preći 800.000 eura po preduzeću
Agencija upućuje Zajednicu opština da obrati posebno pažnju na dio privremenog okvira kojim je precizirano da “pomoć u obliku direktnih bespovratnih sredstava, povraćaja avansa, poreskih olakšica ili povoljnijih uslova plaćanja ne smije preći 800.000 eura po preduzeću”. Svi iznosi moraju biti bruto iznosi, prije odbitka poreza ili drugih troškova.
“Ovo ograničenje visine dozvoljene državne pomoći odnosi se na primjenu načela kumulacije državne pomoći koje podrazumijeva da, prilikom dodjele državne pomoći, treba uzeti u obzir sve ostale državne pomoći, dodijeljene sa svih nivoa vlasti, po osnovu svih instrumenata dodjele, koje je jedno preduzeće dobilo u svrhu podške usljed pandemije kovid-19. Privremeni okvir uređuje i postupak izvještavanja, praćenja i kontrole državnih pomoći dodijeljenih za saniranje negativnih posljedica”, objašnjenje je iz AZK.
Ukazuju da Zakon o kontroli državne pomoći definiše da je nezakonita državna pomoć ona pomoć koja je dodijeljena bez prethodne prijave ili prije odlučivanja Agencije o usklađenosti te pomoći sa zakonom.
Bonus video: