Da građani ne učestvuju na javnim raspravama o budžetu svoga grada, svjedoči jučerašnja poluprazna informativna sala KIC-a ''Budo Tomović'', saopšteno je iz NVO Institut Alternativa
"Na juče održanoj centralnoj javnoj raspravi o nacrtu budžeta Glavnoga grada za 2016. godinu učestvovao je i Institut alternativa. Od dvadesetak prisutnih učesnika, većina je mahom nastupala ispred svojih odborničkih klubova ili ustanova i službi Glavnog grada. Zainteresovanih građana nije bilo, a ni drugih predstavnika NVO sektora. Ko je znao da se rasprava održava? Glavni grad na svom sajtu objavljuje program javne rasprave o nacrtu budžeta, međutim ta informacija iako važna nije dovoljno vidljiva. O tome gdje i kada će se održati javna rasprava prosječan građanin se može informisati u sekciji ‘’aktuelnosti’’ Sekretarijata za finansije", navodi se u saopštenju Instituta Alternativa.
Dodali su da bi vidljivija najava dovela do većeg interesovanja građana i doprinosa nacrtu budžeta.
"Veća vidljivost u dnevnoj štampi, na televiziji, radio stanicama, uključujući i društvene mreže, može stvoriti solidnu platformu za aktivno učešće građana. Sekretarijat za finansije bi trebalo da razmotri načine na koje njegov rad može postati informativniji za građane. Nacrt budžeta nije razumljiv običnim građanima Način na koji se iz godine u godinu predstavlja nacrt budžeta Glavnog grada građanima je nerazumljiv i ne podstiče njihovo konstruktivno učešće. Građanin koji želi da se informiše o utrošku novca u gradu u kojem živi, treba da na lak i jasan način dođe do tražene informacije, da razumije komplikovane i nepoznate budžetske termine, kao i da zna na koji dio budžeta može uticati svojim prijedlogom", kazali su iz Instituta Alternativa.
Po njihovim riječima, Glavni grad ne priprema tzv. "budžet u malom" ili "budžet za građane2, niti je obrazloženje koje je objavljeno uz nacrt odluke sveobuhvatno.
"Posebno je važno da budžetske stavke poput ‘’ostalo’’, poput ‘’ostali izdaci’’, ‘’ostali transferi pojedincima’’ i slično, budu detaljno razrađeni u obrazloženju imajući u vidu da su za njih opredijeljena milionska sredstva. Pravilnik o jedinstvenoj klasifikaciji računa za Budžet Crne Gore, budžete vanbudžetskih fondova i budžete opština ne podstiče transparentnost, obiluje opštim nejasnim definicijama izdataka i ne dozvoljava lokalnim samoupravama da svoje rashode predstave na detaljan način i pokažu nam šta se zapravo nalazi iza raznih budžetskih linija.Ipak, sa druge strane, lokalne samouprave u obrazloženjima odluka o budžetu nisu ograničene Pravilnikom i mogu prikazati detaljnu analitiku svih planiranih rashoda, što nije bio slučaj sa ovogodišnjom odlukom o budžetu Glavnog grada", rekli su iz Instituta Alternativa.
Iz ove NVO su kazali da su se njihova pitanja na javnoj raspravi odnosila na nedovoljno vidljive troškove pojedinih budžetskih stavki, kao i nejasnu prezentaciju nepotpunog obrazloženja planiranih sredstava.
"Neka od pitanja na koja smo tražili odgovor odnose se na ukupnu utrošenu sumu za opremanje zgrade Gradskog parlamenta, od 2007. godine, kada je zgrada podignuta, planirana sredstva za potrebe Narodne kuhinje, raspisivanje tendera za izgradnju nove zgrade Gradskog pozorišta, visine sredstava za prilagođavanje saobraćajnih javnih površina osobama sa invaliditetom itd. Od Sekretarijata za javne finansije nismo uspjeli dobiti informaciju o visini utrošenih sredstava na osmogodišnje opremanje zgrade Gradskog parlamenta. Institut alternativa će dostaviti svoje komentare i prijedloge na nacrt Odluke o budžetu do isteka javne rasprave, 30. novembra", zaključuje se u saopštenju Instituta Alternativa.
Bonus video: