Zakon ne predviđa mogućnost da se vrši zajednički postupak raspodjele imovine između opština Tuzi i Zeta sa Glavnim gradom, već se prvo mora okončati postupak razgraničenja između Podgorice i Tuzi.
To je suština odgovora Ministarstva javne uprave (MJU) koje su dostavili Vijestima, odgovarajući na set pitanja koja su ministru javne uprave Marašu Dukaju prethodne sedmice javno uputili iz Opštine Zeta.
Predstavnici Opštine Zeta u organizacionom odboru za razgraničenje sa Podgoricom smatraju da je jedini ispravan postupak da sa Glavnim gradom i Opštinom Tuzi kroz zajednički rad podijele imovinu, a ne da se taj proces prvo obavi između Tuzi i Glavnog grada, kako zahtijeva Ministarstvo.
Tuzi su postale samostalne 2019. godine, a Zeta 2022. godine.
Predsjednik Organizacionog odbora za stvaranje uslova za rad novoosnovane opštine Zeta, Dragiša Janjušević (MJU) je kazao Vijestima da je odredbom člana 16 Zakona o teritorijalnoj organizaciji Crne Gore, između ostalog, propisano da se teritorijalna promjena vrši izdvajanjem dijela jedne opštine u novu opštinu i da su po tom osnovu izdvojene i opština Tuzi i opština Zeta.
“U tom smislu, ne može se uspostaviti zajednički Odbor, jer je članom 38 propisano da skupštine opština u kojima je došlo do teritorijalne promjene, radi stvaranja uslova za početak rada novoosnovane opštine obrazuju organizacioni odbor, u roku od 30 dana od dana početka primjene zakona kojim je osnovana nova opština”, naveo je Janjušević.
Predstavnici Opštine Zeta u organizacionom odboru za razgraničenje sa Podgoricom su ranije saopštili da zakon nije zabranio uporedno vođenje dva procesa razgraničenja.
“Kad nešto zakonima nije zabranjeno, član 10 Ustava Crne Gore je kristalno jasan – to je dozvoljeno. Samim tim, izjava da potencijalno mogu nastupiti posljedice između Tuzi i Zete, definitivno nije utemeljena u Ustavu i Zakonu, već je samo izgovor za davanje prvenstva Tuzima u razgraničenju”, kazali su ranije predstavnici Opštine Zeta.
Janjušević je uputio članovima ovog tijela dopis u kojem je jasno istaknuto da je potrebno da se prvo okonča postupak razgraničenja između Glavnog grada i Opštine Tuzi.
“Takođe, dato je saopštenje u kojem su jasno obrazloženi svi razlozi zbog kojih je zauzet stav u vezi sa postupcima razgraničenja između tri jedinice lokalne samouprave”, kazao je Janjušević.
Predstavnici Zete pitali su zašto predstavnik MJU u Organizacionom odboru za razgraničenje Tuzi i Podgorice nije još prije odvajanja Zete predložio arbitražu, već je dozvolio da taj proces traje unedogled.
Janjušević je odgovorio da su se predstavnici Ministarstva u Organizacionom odboru između Opštine Tuzi i Glavnog grada učestalo mijenjali u periodu od 2020. godine do danas, zbog činjenice da im je prestajala funkcija u Ministarstvu, a samim tim i u navedenom Odboru.
On je naveo da je procedura izmjene članova Odbora podrazumijeva izmjenu Odluke o obrazovanju Organizacionog odbora, od skupština opština koje su sudionici procesa, što iziskuje određeno vrijeme kao što je to slučaj i sada.
Istakao je da su te dvije jedinice lokalne samouprave sporazumno riješile najveći dio pitanja u vezi sa razgraničenjem i podjelom imovine.
“Nakon što Skupština Glavnog grada donese Odluku o imenovanju predstavnika Ministarstva u Organizacioni odbor, dodatno će se intenzivirati aktivnosti na planu rješavanja preostalih otvorenih pitanja, ili sporazumno ili će se rješavanje istih povjeriti arbitraži”, kazao je Janjušević.
On je kazao da, kao što su ranije naglasili, granice Glavnog grada moraju biti poznate prije sprovođenja procesa teritorijalnog razgraničenja sa Opštinom Zeta.
“Kako granice teritorije glavnog grada i opštine Tuzi još nijesu definisane, to nije u potpunosti poznato koja teritorija pripada Glavnom gradu, a koja Opštini Tuzi, iz kog razloga pregovori o teritorijalnom razgraničenju Glavnog grada i Opštine Zeta nose rizik od eventualnih sporenja između Opštine Zeta i Opštine Tuzi nad određenim djelovima teritorije”, kazao je Janjušević.
Na pitanje predstavnika Opštine Zeta kako je moguće da predstavnici MJU u odborima za razgraničenje ne obezbjeđuju primjenu zakona, već ostavljaju mogućnost da se zakon izjednači sa određenim prostorno planskim dokumentima, Janjušević je odgovorio da u odnosu na ovo pitanje posebno naglašavaju da Odbor predlaže, a konačnu odluku donose skupštine opština.
“Ovo znači da nijedan predlog koji nije proizvod saglasnosti opština, bez obzira na stav predstavnika Ministarstva javne uprave, neće dobiti saglasnost u skupštinama opština”, naveo je Janjušević.
On je naglasio da uloga Ministarstva javne uprave i predstavnika u Organizacionom odboru nije da arbitrira, dok je hijerarhija pravnih akata opšte poznata.
“Ponavljam, uloga Ministarstva je da prati zakonitost postupka razgraničenja i stvaranja uslova za rad novoosnovanih opština. Takođe, ističem da tokom dosadašnjeg rada Odbora nije postignuta saglasnost između predstavnika Opštine Zeta i predstavnika Glavnog grada”, rekao je Janjušević.
On je kazao da, međutim, ohrabruje stav predstavnika Opštine Zeta da u narednom periodu doprinesu postizanju sporazuma.
“To je ono na čemu sam kao predsjednik Organizacionog odbora insistirao”, rekao je Janjušević.
Janjušević: MJU samo nadzire zakonitost postupka
Janjušević je istakao da Ministarstvo javne uprave ne vodi postupak, ne arbitrira i ne odlučuje u ovom procesu, već kao resorno ministarstvo nadzire zakonitost postupka. “Tako da je logičan slijed okolnosti i mišljenje predstavnika obje jedinice lokalne samouprave bio da predstavnik Ministarstva javne uprave bude predsjednik Odbora, ali to ne znači da on ima neku presudnu ulogu”, istakao je Janjušević.
Bonus video: