Opština Žabljak ne preduzima mjere naplate poreza na nepokretnosti u svim slučajevima, dok ih za nerezidente uopšte ne preduzima. Uz to, ne vodi poresko knjigovodstvo izuzev za porez na nepokretnosti i turističku taksu.
Njen softver za evidenciju poreza na nepokretnosti ne omogućava potpune podatke o ukupnom broju, vrsti i dugu po osnovu poreza na nepokretnosti. Opština ne poštuje ugovor o finansijskom restrukturiranju potpisan sa Ministarstvom finansija, zaposleni ne ispunjavaju uslove za poslove koje obavljaju, zapošljavaju ugovorce o djelu za redovne poslove opštinskih službi...
To je konstatovala Državna revizorska institucija (DRI) u izvještaju o reviziji Završnog računa budžeta Opštine Žabljak za prošlu godinu na koji je dala uslovno mišljenje na finansijsku reviziju i negativno mišljenje na reviziju pravilnosti.
Revizijom pravilnosti utvrđeno je da Opština Žabljak, poslovanje nije uskladila sa brojnim zakonskim propisima, među kojima su zakoni o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, javnim nabavkama, državnoj imovini, poreskoj administraciji...
Finansijskom revizijom je utvrđeno da Završni račun budžeta ne sadrži bitne materijalne greške i da daje istinit i objektivan prikaz iskazanih primitaka.
Od avgusta prošle godine na čelu Opštine je Veselin Vukićević koji je naslijedio Isaila Šljivančanina. Njih dvojica su kadrovi vladajućeg DPS-a.
DRI je u postupku revizije u pojedinim slučajevima utvrdila da je poreskom obvezniku promijenjen status iz aktivnog u neaktivni, a da poreske obaveze nijesu plaćene. Vršeno je spajanje poreskih obveznika jednim rješenjem, a da zaduženja sa jednog nijesu prenesena na drugog.
Konstatovano je da su planirani i realizovani prihodi po osnovu poreza na nepokretnosti ostvareni u prošloj godini niži od poreske obaveze za tu godinu, što ukazuje na nerealno planiranje, kao i na činjenicu da se ne preduzimaju u dovoljnom broju mjere naplate propisane Zakonom o poreskoj administraciji.
Opština treba da obezbijedi knjiženje prihoda po osnovu poreza na nepokretnosti, naknada i svih drugih lokalnih prihoda kroz jedinstveni softver za poresko knjigovodstvo. Treba da preduzme mjere prinudne naplate prema svim poreskim obveznicima koji nijesu izmirili poreske obaveze u propisanim rokovima. Preporučeno je da dug naplati imovinom obveznika (posebno za nerezidente).
Potrebno je da se evidentiraju poreski obveznici na osnovu vjerodostojne i potpune dokumentacije i podataka iz katastra nepokretnosti.
Preporučeno je da se uspostavi elektronska evidencija poreskih obveznika za turističku taksu i da preduzima mjere prinudne naplate za poreske obveznike koji svoje obaveze ne plaćaju u zakonom propisanim rokovima.
Opštini je preporučeno da donese nove pravilnike o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta za sve organe i da ih uskladi sa Zakonom o državnim službenicima i namještenicima.
Opštini je preporučeno i da Uputstvo o radu trezora lokalne samouprave uskladi sa Zakonom o budžetu i fiskalnoj odgovornosti i obezbijede njegovu punu primjenu.
Preporuka je da shodno članu 28 Zakona o državnoj imovini donesu akt kojim će odrediti uslove i način korišćenja prevoznih sredstava, da definišu limite za potrošnju goriva, vođenje evidencije i sačinjavanje izvještaja o kontroli upotrebe službenog vozila.
Kasne pa više troše na kamate
Utvrđeno je da Služba glavnog administratora Opštine Žabljak nije uspostavila evidenciju državne imovine shodno zakonu i da nije pribavila saglasnost Ministarstva finansija na godišnji plan javnih nabavki.
“Opština ne izmiruje redovno obaveze nastale po osnovu presuda i drugih izvršnih isprava što dovodi do uvećanja izdataka za iznose zateznih kamata i troškova izvršenja”, navodi se u izvještaju.
Preporučeno je da se sve nepravilnosti otklone i da se DRI u roku od šest mjeseci obavijesti o realizaciji preporuka.
Bonus video: