Vlada je odustala od plana da opštinama ukine nadležnosti za izdavanje urbanističko-tehničkih uslova i sa predstavnicima Zajednice opština (ZO) dogovorila da taj posao rade zajednički opštinska i izvršna vlast.
To je odlučeno u dogovoru sa ZO čiji se Upravni odbor nije saglasio sa odlukom Vlade da poslove izdavanja urbanističko-tehničkih uslova uzme iz nadležnosti lokalne samouprave i vrati ih u nadležnost Ministarstva ekologije, prostornog planiranja i urbanizma. Vlada je tu odluku donijela na sjednici 21. januara ove godine.
Dogovoreno je da će izdavanje urbanističko-tehničkih uslova za složene inženjerske objekte ostati u nadležnosti Ministarstva.
Urbanističko-tehnički uslovi su prvi papir neophodan za dobijanje građevinske dozvole...
Evropska povelja
ZO je krajem januara ove godine uputila incijativu Vladi u kojoj je navedeno da stavovi Vlade nijesu u skladu sa Evropskom poveljom o lokalnoj samoupravi.
“Poveljom koju je Crna Gora ratifikovala definisano je da će javne poslove prvenstveno obavljati oni organi vlasti koji su najbliži građanima, da prilikom prenošenja poslova drugom organu vlasti trebalo bi uzeti u obzir obim i prirodu posla i zahtjeve u pogledu efikasnosti i ekonomičnosti, kao i da će lokalne vlasti biti konsultovane u mjeri u kojoj je to moguće, blagovremeno i na odgovarajući način prilikom planiranja i odlučivanja o svim pitanjima koja ih se direktno tiču”, piše u incijativi ZO.
Objašnjeno je i da je Zakonom o lokalnoj samoupravi utvrđena obaveza države da u postupku pripreme zakona, drugih propisa i opštih akata kojima se uređuju položaj, prava i obaveze opština, predloge zakona i druge akte dostavi opštini na izjašnjenje. Konstatovano je da Vlada nije ZO konsultovala prilikom donošenje uredbe kojoj im oduzima dio nadležnosti.
Posljedice
ZO je u inicijativi navela da se ovakvim odlukama poslovi opština centralizuju što predstavlja veliko korak nazad u nastojanju da se nadležnosti decentralizuju, a da je postupanje suprotno najavi premijera Zdravka Krivokapića u ekspozeu o potrebi odlučnijeg sprovođenja procesa decentralizacije. Obrazloženje da će se na ovaj način obezbijediti bolji nadzor u zaštiti prostora je, prema stavu opštinskih vlasti, neodrživo kada se ima u vidu da Ministarstvo vršeći nadzornu funkciju i kroz inspekcijski nadzor ima mehanizme da obezbijedi nadzor nad radom opština u ovoj oblasti, ne uzimajući im iz nadležnosti poslove koje je potpuno prirodno da obavlja opština kao vlast najbliža građanima.
“Stav Ministarstva da će se uzimanjem ovih poslova od opština postići veći stepen stručnosti, sigurnosti i jednostavnosti samog postupka je neodrživ i neprihvatljiv i za opštine i njihove službenike koji rade ove poslove uvredljiv. Podaci kojima raspolaže ZO pokazuju da su nadležni opštinski organi u 2019. godini obradili 2.807 zahtjeva za izdavanje urbanističko-tehničkih uslova što ukazuje na obim poslova u ovoj oblasti, ali i na značajan broj stručnih kadrova koji rade na ovim poslovima. Centralizovanjem poslova i vraćanjem u nadležnost Ministarstva, znači da će jedan broj stručnih kadrova u opštinama koji su radili ove poslove ostati bez posla, dok će na drugoj strani dovesti do zastoja i kašnjenja u rješavanju zahtjeva zbog nedostatka kadrovskih kapaciteta u Ministarstvu da obavi višestruko uvećan obim posla. Negativne posljedice ovih odluka će najviše osjetiti građani kroz otežane uslove za ostvarivanje svojih prava u ovoj oblasti, ali i opštine kroz znatno sužene mogućnosti njihovog razvoja”, ocijenili su iz ZO.
Bonus video: