Poslanici da preispitaju zakon o razvojnoj banci - EU traži da Skupština uskladi zakon prije ponovnog usvajanja

Novo razmatranje zakona prilika je za Skupštinu da obezbijedi da zakon bude u potpunosti usaglašen sa svim aspektima pravne tekovine EU, uključujući i one koji definišu konkurenciju i okvir funkcionisanja institucija za kreditiranje i plaćanje, rečeno je “Vijestima” iz Delegacije EU

33473 pregleda 34 reakcija 9 komentar(a)
Novo glasanje 12. septembra: Sa ranije sjednice Skupštine, Foto: BORIS PEJOVIC
Novo glasanje 12. septembra: Sa ranije sjednice Skupštine, Foto: BORIS PEJOVIC

Delegacija Evropske unije (EU) je ukazala da Evropska komsija (EK) nije razmatrala pojedinosti u vezi sa predlogom zakona o razvojnoj banci i pošto on još nije usvojen sljedeće njegovo razmatranje sljedeće sedmice je prilika da ga Skupština usaglasi sa svim pravnim tekovinama EU.

Ovo je zvanično rečeno “Vijestima” iz Delegacije EU u Podgorici u vezi sa tim da li parlament treba da pribavi mišljenje EK kada je u pitanju predlog ovog zakona, prije ponovnog glasanja.

Riječ je o predlogu zakona koji su u skupštinsku proceduru predali poslanci Pokreta “Evropa sad”. Poslanici su 17. avgusta na vanrednoj sjednici glasali za ovaj predlog zakona, ali ga je predsjednik države Jakov Milatović vratio 23. avgusta parlamentu na ponovno odlučivanje, između ostalog, što su iz zakonodavnog procesa isključene i konsultacije sa Evropskom komisijom (EK) radi usaglašavanja normi Zakona sa evropskim standardima. Novo izjašnjenje je zakazano u parlamentu za 12. septembar.

“Zakon o razvojnoj banci Crne Gore još nije usvojen, budući da ga je predsjednik vratio Skupštini na ponovno razmatranje. EK je bila upoznata sa načelnom namjerom da se uspostavi razvojna banka u Crnoj Gori, ali u ovo trenutku nije razmatrala pojedinosti tog zakona. Sljedeće razmatranje zakona je prilika za Skupštinu da obezbijedi da novi zakon bude u potpunosti usaglašen sa svim aspektima pravne tekovine EU, uključujući i one koji definišu konkurenciju i okvir funkcionisanja institucija za kreditiranje i plaćanje”, poručili su iz Delegacije EU.

Dosadašnja praksa u parlamentu je bila da poslanici ne raspravljaju ponovo o zakonima koje su vraćali bivši i sadašnji predsjednici, već samo ponovo glasaju o njima.

Centralna banka (CBCG) je u svom mišljenju ukazala na to da on nije usklađen sa evropskim direktivama u dijelu koji se odnosi na sakupljanje depozita i na obavljanje poslova platnog prometa, te da treba pribaviti mišljenje od EK.

Predlogom je definisano da razvojna banka obavlja djelatnost primanja depozita, te da se na nju ne primjenjuje zakon i drugi propisi kojim se uređuje osnivanje, poslovanje i kontrola kreditnih institucija (banaka), osim propisa čija je primjena utvrđena ovim zakonom.

Iz CBCG ukazuju da je u Direktivi 2013/36/EU Evropskog parlamenta i Savjeta od 26. juna 2013. godine o pristupanju djelatnosti kreditnih institucija i prudencijalnom nadzoru nad kreditnim institucijama, izmjeni Direktive 2002/87/EZ i stavljanju van snage direktiva 2006/48/EZ i 2006/49/EZ (tzv. CRD) navedeno da obim primjene propisa koji se odnosi na kreditne institucije treba da bude što širi i da obuhvata sve institucije čija je djelatnost primanje povratnih sredstava od javnosti u obliku depozita ili drugim oblicima.

“Izuzeci od primjene ove Direktive su unaprijed dogovoreni između država članica i utvrđeni u članu 2 Direktive, gdje su taksativno nabrojane sve institucije na nivou pojedinačne države članice na koje se odredbe te direktive ne primjenjuju. Uglavnom se radi o kreditnim unijama, razvojnim bankama i izvoznim bankama, za čije obaveze garantuju same države članice. Imajući u vidu navedeno, CBCG je mišljenja da u odnosu na pitanje obavljanja djelatnosti primanja depozita od strane razvojne banke, treba pribaviti mišljenje EK”, istakli su iz CBCG.

Iz vrhovne monetarne institucije kažu da se otvara pitanje da li će se utvrđivanjem ovlašćenja za razvojnu banku da može da obavlja djelatnost primanja depozita ugroziti jedno od osnovnih principa funkcionisanja razvojnih državnih finansijskih institucija, odnosno načela nekonkurencije sa bankarskim sektorom.

Drugo sporno pitanja na koje ukazuju iz CBCG je što je predlogom zakona propisano da razvojna banka obavlja usluge platnog prometa u skladu sa posebnim zakonom.

“Ukazujemo da su propisima EU kojima se uređuje pružanje platnih usluga, odnosno Direktivom o platnim uslugama (Payment Services Directive — tzv. PSD2), koja predstavlja “full harmonization directive” (direktivu koje države članice ne mogu ograničavati ili uvesti odredbe drugačije od onih koje su utvrđene tom direktivom), izričito utvrđeni pružaoci platnih usluga i drugi se ne mogu određivati. Ovom direktivom nije data mogućnost da pružaoci platnih usluga, odnosno platnog prometa budu i subjekti kao što je predložena razvojna banka”, kazali su iz CBCG.

Pojašnjeno je i da je Zakonom o platnom prometu propisano da izvršavanje platnih transakcija novcem primljenim od korisnika platnih usluga radi pružanja platnih usluga platna institucija obavlja preko transakcionih računa koje otvara kod banaka.

“S tim u vezi, ukazujemo i da su shodno članu 5 Zakona o sprečavanju nelegalnog poslovanja pravna lica i preduzetnici dužni da otvore račun kod banke na način utvrđen propisima, vode novčana sredstva na tom računu i vrše transfer sredstava preko tog računa, uključujući i plaćanje poreza, prireza i doprinosa na obračunatu bruto zaradu i naknadu zarada, kao i isplatu neto zarada i naknada zarada zaposlenima. Stoga, navedene radnje iz domena pružanja platnih usluga ne bi mogla da vrši Razvojna banka”, navode iz CBCG, dodajući da propisima o poslovanju više razvojnih banaka u okruženju, nije utvrđena mogućnost pružanja platnih usluga.

Bonus video: