Pripreme za Informatičku olimpijadu: Polaznici bolji nego ikad

Olimpijci su se takmičili i online na sajtu Informatičke olimpijade za Centralnu Evropu, gdje su bili u prvoj polovini liste, zauzevši 182. poziciju među 400 takmičara
101 pregleda 0 komentar(a)
Ažurirano: 18.07.2012. 07:38h

Završena je i četvrta Ljetnja škola programiranja. Kao i prije četiri godine, crnogorski srednjoškolci bili su na Ivanovim koritima.

Za razliku od prošle godine, kada je Školu pohađalo više od deset djevojaka, ove godine su se, među ukupno 23 polaznika, našle tek tri djevojčice.

Grupa je podijeljena na dvije – početnu, u kojoj je bilo 13 učenika, i naprednu, u kojoj je bilo njih deset.

“U početnoj grupi su bilu uglavnom učenici prvog razreda, kojima je ova škola poslužila da se upoznaju sa osnovama algoritamskog načina razmišljanja i počecima programiranja na programskom jeziku Java”, kaže Goran Šuković, jedan od predavača i profesor na Prirodno-matematičkom fakultetu u Podgorici.

Prema opštem sudu predavača, ovo je bila najuspješnija škola do sada. Znanje djece u početnoj grupi i njihova volja da savladaju osnove programiranja u jeziku Java, dodaje Šuković, zaista su bili na izuzetno visokom nivou, što pokazuju i rezultati testa.

"Tri učenika su imala skoro maksimalan broj bodova - 96 i 95, a još dva učenika po 88 bodova, što nikada ranije nije zabilježeno”, kaže Šuković.

Napredna grupa je radila po posebnom programu rješavanja olimpijskih zadataka.

"Poslije tri dana, shvatili smo da ne mogu svi iz napredne grupe (među učenicima poznati kao “naprednjaci”) da prate te zadatke, pa smo i naprednu grupu podijelili na dvije podgrupe: olimpijci i ostali”, objašnjava Šuković.

Među olimpijcima su bila prva četvorica sa Državnog takmičenja. Učili su o Eclipse radnom okruženju, promjenljivima i izrazima, programskom jeziku Java, o strukturama programa, metodama u Javi, radili zadatke sa rekurzijom, nizovima, stringovima, kombinatorikom, 2D nizovima...

Olimpijci su se tokom Ljetnje škole programiranja takmičili i online na sajtu Informatičke olimpijade za Centralnu Evropu (CEOI 2012), kao jedan takmičar, gdje su bili u prvoj polovini liste, zauzevši 182. poziciju među 400 takmičara.

"Ostalim 'naprednjacima' pokazane se neke 'klasične' strukture podataka koje se često pojavljuju na takmičenjima: drvo, stek, red, grafovi..., a zatim su rješavali zadatke primjenom tih struktura. Posljednja dva dana su se opet vratili na “olimpijski” kurs, pa su uspješnije mogli da se uhvate u koštac sa težim problemima”, kaže Šuković.

Pisali programe u prirodi

Početna grupa je radila po redovnom planu obuke Ljetnje škole programiranja. Kako su na Ivanovim koritima sa programerima istovremeno bili i polaznici škole za očuvanje prirode, naredna grupa je sve do 8. jula nastavu pohađala u šumi, na klupama.

”Malo su nas ljudi čudno gledali – šta rade ovi manijaci sa lapotop-računarima, ali su se brzo navikli”, kaže Šuković, koji za polaznike ovogodišnje škole programiranja ima samo riječi hvale.

Zadatke radili do kasno u noć

"Osim po znanju, djeca su bila sjajna i po ponašanju. Nevjerovatno da u grupi od 23 učenika svi budu izuzetno vaspitani i odgovorni. Djeca su pokazala i nevjerovatan spektar drugih interesovanja pored programiranja. Očekivao sam da ih zanima matematika i/ili fizika, što i jeste bilo tačno, ali najviše njih se bavi sportom kao što su košarka, fudbal, tenis, biciklizam, odlični su u stranim jezicima, savladavaju prepreke u avanturističkom parku kao od šale, i pride tuku nas profesore u bilo kom sportu u kojem smo se ogledali: fudbalu, košarci ili badmintonu”.

Šuković kaže da su polaznici škole na Ivanovim koritima bili i jako posvećeni obuci, pa su domaće zadatke koje su dobijali radili do kasno u noć.

Često su, kaže on, svraćali kod starijih kolega za poneki savjet, pa mu je jedna od olimpijaca rekao: “Ako ih dovedete sljedeće godine na takmičenje, biće baš dobra konkurencija”.

Ljetnju školu programiranja organizovala je kompanija Domen, koja je obezbijedila boravak za sve učesnike, te nabavila računare za one učesnike koji nisu imali svoje.

Organizacija predavanja je prepuštena profesorima sa Prirodno-matematičkog fakulteta, a Ispitni centar je obezbijedio projektor, platno i tablu.

Ljetnja škola programiranja je druga faza priprema učenika za Balkansku i Međunarodnu informatičku olimpijadu (BOI i IOI).

Prethodno su na PMF-u, od septembra prošle godine, organizovane pripreme za takmičenja iz programiranja. Prva sesija je bila 17. septembra, prošle, a posljednja, dvanaesta, 25. februra ove godine. Pripremljeno je oko 450 stranica različitog materijala koji je distribuiran učenicima i nastavnicima. Poslije Državnog takmičenja, Ispitni centar je organizovao pripreme za učesnike olimpijada, koje su se odvijale tokom devet vikenda od 23. marta do 23. juna.

Sa učenicima su radili profesori i saradnici sa PMF-a: Milenko Mosurović, Aleksandar Popović i Goran Šuković.

DJECA su neinformisana, a profesori nezainteresovani
Među polaznicima Ljetnje škole programiranja na Ivanovim koritima bio je i Stevan Bogosavljević iz Nikšića. Stevan ima 16 godina, i jedan je od nagrađenih na nedavnom konkursu Ministarstva za informaciono društvo “Prvi izazov: Dobro došli u Crnu Goru”. On je nagrađen za Android aplikaciju “Wireless Montenegro”.
Boravkom na Ivanovim koritima je prezadovoljan.
“Naučio sam mnogo toga i upoznao nove ljude”.
Stevan već ima praktičnog iskustva ali kaže da se izrada aplikacija mnogo razlikuje od zadataka koje je radio tokom nastave u Ljetnjoj školi programiranja.
“Potrebno je znati malo više matematike i poznavati određene strukture podataka”, kaže on.
Ovaj učenik Gimnazije u Nikšiću kaže da je programiranje u školama zapostavljeno, te da mu se u nekim školama, iako programiranje postoji kao predmet, pristupa “traljavo” i učenici ne nauče mnogo.
“U nikšićkoj Gimnaziji mi čak nismo ni imali praktično programiranje, već smo samo radili algoritme”, kaže on.
Stevan je jedini učenik iz Nikšića koji je bio polaznik Škole na Ivanovim koritima.
“Profesori iz Elektrotehničke škole i Gimnazije su dobili obavještenja o Školi i niko se nije potrudio da pošalje nekog od učenika. Zainteresovanih bi sigurno bilo, nego su djeca neinformisana, a profesori nezainteresovani”.
Stevan već neko vrijeme piše blog (stevan.bogosavljevic.me) i sve što nauči ili radi, putem bloga dijeli sa drugima. Osim aplikacije za koju je nagrađen na konkursu MIDT, on je, pored ostalog, radio i aplikaciju koja obavještava učenike koliko je ostalo vremena do kraja časa.
Smatra da je programiranje zanimljivo, a da bi bilo još interesantnije, profesori u školama bi, kako kaže, trebalo da prilagode program rada i za početak rade neke jednostavne aplikacije i igrice sa đacima.
“To bi bilo svima zanimljivo uz minimalno učenje teorije”, kaže Stevan, i dodaje kako bi tek nakon toga, sa učenicima koje interesuje više, trebalo preći na složenije gradivo.

Djeca su neinformisana, a profesori nezainteresovani

Među polaznicima Ljetnje škole programiranja na Ivanovim koritima bio je i Stevan Bogosavljević iz Nikšića. Stevan ima 16 godina, i jedan je od nagrađenih na nedavnom konkursu Ministarstva za informaciono društvo “Prvi izazov: Dobro došli u Crnu Goru”.

On je nagrađen za Android aplikaciju “Wireless Montenegro”. Boravkom na Ivanovim koritima je prezadovoljan.

“Naučio sam mnogo toga i upoznao nove ljude”.

Stevan već ima praktičnog iskustva ali kaže da se izrada aplikacija mnogo razlikuje od zadataka koje je radio tokom nastave u Ljetnjoj školi programiranja.

“Potrebno je znati malo više matematike i poznavati određene strukture podataka”, kaže on.

Ovaj učenik Gimnazije u Nikšiću kaže da je programiranje u školama zapostavljeno, te da mu se u nekim školama, iako programiranje postoji kao predmet, pristupa “traljavo” i učenici ne nauče mnogo.

Stevan Bogosavljević (Foto: Igor Milić)

Profesori iz Elektrotehničke škole i Gimnazije su dobili obavještenja o Školi i niko se nije potrudio da pošalje nekog od učenika. Zainteresovanih bi sigurno bilo, nego su djeca neinformisana, a profesori nezainteresovani

“Profesori iz Elektrotehničke škole i Gimnazije su dobili obavještenja o Školi i niko se nije potrudio da pošalje nekog od učenika. Zainteresovanih bi sigurno bilo, nego su djeca neinformisana, a profesori nezainteresovani”. Stevan već neko vrijeme piše blog (stevan.bogosavljevic.me) i sve što nauči ili radi, putem bloga dijeli sa drugima. Osim aplikacije za koju je nagrađen na konkursu MIDT, on je, pored ostalog, radio i aplikaciju koja obavještava učenike koliko je ostalo vremena do kraja časa.

Smatra da je programiranje zanimljivo, a da bi bilo još interesantnije, profesori u školama bi, kako kaže, trebalo da prilagode program rada i za početak rade neke jednostavne aplikacije i igrice sa đacima.

“To bi bilo svima zanimljivo uz minimalno učenje teorije”, kaže Stevan, i dodaje kako bi tek nakon toga, sa učenicima koje interesuje više, trebalo preći na složenije gradivo.

Na olimpijadu idu samo dva učenika

Nakon završene druge faze priprema, odnosno Ljetnje škole programiranja, 20. jula počinje treća faza priprema za BOI i IOI. Tada će učesnici olimpijada putem elektronske pošte dobijati zadatke sve do početka BOI, koja se održava od 15. do 19. avgusta, u Beogradu, a zatim tako i do početka IOI , koja će biti održana u gradu Sirmione, u Italiji, od 22. do 29. septembra.

Vjerovali ili ne, programiranje se voli, jednako kao fudbal >>>

Učenici iz Crne Gore daleko od medalja na informatičkoj olimpijadi >>>

Za razliku od prošle godine kada su Crnu Goru na olimpijadi predstavljala četiri učenika, ove godine, prema odluci Ispitnog centra, na olimpijadu idu samo Luka Bulatović, učenik III razreda podgoričke Gimnazije “Slobodan Škerović”, i Kosta Pavlović, maturant SMŠ “Braća Selić” iz Kolašina, koji su na takmičenje išli i prošle godine.

Pošto je maturant, Kosta Pavlović će sa takmičenjem završiti ove godine, za razliku od Luke, koji će moći da se takmiči i dogodine.

“Volim programiranje i mislim da mi dobro ide. Koliko god da je to zanimljivo, stoji da se čovjek umori kada šest sati radi jedan zadatak i pokušava da riješi jedan problem. Onda se napravi pauza – fudbal, druženje, pa sve iz početka“, kazao je Kosta ranije “Vijestima”.

Luka se za programiranje zainteresovao kada je bio šesti razred i počeo da uči neke programske jezike za koje je tada prvi put čuo. Sada su mu to sve odavno poznate stvari. Ranije je išao na takmičenja iz fizike, ali je nakon prve Škole programiranja koju je pohađao, odlučio da fiziku zamijeni programiranjem.

“Otvorio mi se neki novi vidik i shvatio sam da je to ono što bih volio da radim“.

Bonus video: