Advokat Siniša Gazivoda ocijenio je da ne očekuje da će predsjednik Crne Gore Milo Đukanović opstruirati formiranje vlasti nove parlamentarne većine, jer bi to bilo nedjelotvorno i rizično, predstavljalo povredu Ustava i omogućilo Skupštini da pokrene postupak njegovog razrješenja.
On je istakao da ustavne nadležnosti obavezuju predsjednika države da u cjelosti poštuje izbornu volju i skupštinsku većinu po pitanju konstituisanja Vlade.
“Ustavna odredba koja upućuje na raspuštanje Skupštine u roku od 90 dana od dana kada predsjednik države prvi put predloži mandatara primjenjiva je samo onda kad se ne može postići skupštinska većina nakon održavanja izbora”, saopštio je Gazivoda.
On je pojasnio da su to one situacije kada se, ni nakon višemjesečnih pregovora, ne može obezbijediti dogovor većine o formiranju Vlade:
“Mi ovdje nemamo takvu situaciju jer je već dan nakon izbora nova skupštinska većina postigla dogovor o principima za formiranje Vlade”.
Gazivoda je podsjetio da su akteri nove većine najavili da će nakon konstituisanja Skupštine dostaviti predsjedniku države predlog mandatara potpisan od strane najmanje 41 poslanika, navodeći da misli da je to dobar pristup jer onemogućava bilo kakvu opstrukciju.
“Smatram da ipak i ne treba očekivati opstrukciju jer bi ona bila nedjelotvorna ali i previše rizična. Ovo zbog toga što bi takva opstrukcija predstavljala povredu Ustava, a u takvom slučaju Skupština može pokrenuti postupak razrješenja predsjednika”, navodi Gazivoda.
Državna izborna komisija, shodno Zakonu o izboru odbornika i poslanika, treba da proglasi konačne rezultate izbora najkasnije u ponedjeljak, 14. septembra, ako ne bude prigovora zbog povrede biračkog prava na održanim izborima.
Ustavom je predviđeno da predsjednik Skupštine Ivan Brajović nakon toga zakazuje sjednicu novog saziva Skupštine. Ta sjednica se mora održati najkasnije 15 dana od dana objavljivanja konačnih rezultata izbora.
Gazivoda je istakao da u slučaju bilo kakvih nedoumica ili različitih tumačenja u ovom pogledu, skupštinska većina ih može pojasniti i razraditi, “naravno u ustavnim okvirima, izmjenom Zakona o Predsjedniku Crne Gore budući da postojeći Zakon propisuje samo prava i privilegije ali ne razrađuje obaveze predsjednika”.
Bonus video: