Skupština Crne Gore je napredovala u transparentnosti i interakciji sa građanima ali postoji dosta prostora za poboljšanje stanja, ocijenjeno je iz Centra za demokratsku tranziciju (CDT).CDT je danas predstavio podatke o stanju dobrog upravljanja u Skupštini Crne Gore i preporuke za poboljšanje.Cilj je, kako je pojašnjeno na konferenciji za novinare, doprinos otvorenosti, odgovornosti i efikasnosti državne uprave u Crnoj Gori. U CDT-u smatraju da dobro upravljanje u praksi znači funkcionalnost organizacije pristupačnost informacijama, participaciju građana i civilnog društva, kontrolu i ocjenu rada koji obavljaju državni organi.„Od tog poželjnog nivoa Skupština Crne Gore u ovom momentu zadovoljava blizu 60 odsto. Skupština je ostvarila napredak u ovoj oblasti ali postoji još dosta prostora za poboljšanje stanja“, kazao je programski koordinator Đorđije Brkuljan.Govoreći o preporukama u oblasti otvorenosti, on je ukazao da Skupština ima veb sajt na kojem se nalaze važni programski dokumenti i informacije o službi za odnose sa javnošću, ali da nedostaje plan rada za ovu godinu i strategija razvoja te institucije. „Pozivi na postupke javnih nabavki i odluke o najpovoljnijim ponudama se objavljuju sistematično, ali se ne objavljuju ugovori o javnim nabavkama što je važan standard otvorenosti institucija“, kazao je Brkuljan.U CDT-u su provjeravali da li postoje listinzi koji pokazuju kako su glasali poslanici. „Zadovoljenost ovog indikatora je 66 odsto za zakone i izmjene i dopune zakona i 33 odsto za izvještaje“, navelu su iz te NVO.Iz CDT su ukazali da na sajtu Skupštine nije istaknut budžet parlamenta za ovu godinu, „a ne mogu se naći ni informacije koje bi građanima više objasnio sadržaj ovog dokumenta“."Situacija sa predlogom budžeta za narednu godinu je izuzetno zabrinjavajuća, jer je za raspravu u Skupštini o tako važnom aktu bilo desetak dana“, kazao je Brkuljan. Monitoringom je utvrđeno da nije definisana obaveza da Skupština usvaja godišnji izvještaj o radu Vlade, „o čemu bi trebalo razmisliti u kontekstu povedanja odgovornosti ali i povedanja kontrole izvršne vlasti“.Iz CDT-a predlažu objavljivanje programskih administrativna dokumenta koja nedostaju-plan rada za narednu godinu, strategiju razvoja ukoliko postoji i akt o unutrašnjoj sistematizaciji i organizaciji radnih mjesta. „Treba objavljivati ugovore o javnim nabavkama i ažurno objavljivati listinge glasanja usvojenih zakona/izmjena ili dopuna zakona/izvještaja“, navodi Brkuljan. Treba, ističe on, ažurno objavljivati zapisnike sa sjednica plenuma i radnih tijela i znatno unaprijediti budžetsku transparentnost na veb sajtu.„Na veb sajtu se ne mogu pronaći informacije o budžetu koje su razumljive građanima, ved samo Zakon o budžetu koji je zvaničan dokument i nije prilagođen građanima“, ocijenili su iz CDT-a.Kako su naveli, treba precizirati zakonske rokove u Zakonu o budžetu do kada je Vlada dužna da dostavi predlog zakona o budžetu Skupštini na razmatranje.„Prikazati individualne aktivnosti poslanika, naročito one koje se odnose na kontrolnu funkciju Skupštine. Ukoliko građanin želi da sazna nešto o aktivnostima određenog poslanika, poslaničkim pitanjima ili predlozima zakona u kojima je učestvovao, informacije jedino može dobiti pretraživanjem sjednica ili zakona i drugih akata“, ukazali su iz CDT-a.U CDT-u apeluju na unaprjeđenje aktivnosti vezanih za kontrolnu funkciju Skupštine uspostavljanjem baze poslaničkih pitanja, interpelacija, parlamentarnih saslušanja i istraga.„Tako bi se olakšalo informisanje građana o tome koliko su njihovi predstavnici aktivni u kontrolisanju izvršne vlasti ali i o ishodima takvih aktivnosti“, zaključili su iz CDT-a.
Bonus video: